Informace o zdravotním pojištění připravilo evropské informační středisko Europe Direct České Budějovice. Nikdy nevíte, zda zrovna vás nepotká nějaký zdravotní problém, který budete muset řešit přímo na dovolené.
Ze členství ČR v Evropské unii vyplývají pro každého určitá práva týkající se poskytování zdravotní péče, jež platí nejen pro všechny země EU, ale i země začleněné do Evropského hospodářského prostoru, jako Island, Holandsko, Lichtenštejnsko a Norsko. Proto než se vydáte do těchto zemí je třeba požádat o vystavení Evropského průkazu zdravotního pojištění (EHIC), tedy pokud jste již v minulosti od Vaší pojišťovny tento evropský průkaz neobdrželi. "Evropský průkaz dnes najdete většinou na druhé straně svého běžného zdravotního průkazu – je to jeho modrá strana. Než vyjedete do zahraničí pro jistotu si svůj průkaz zkontrolujte a pokud modrý průkaz nemáte, kontaktujte zdravotní pojišťovnu," doporučuje Lenka Housková z evropského informačního střediska Europe Direct.
Na základě předložení EHIC má pojištěnec nárok na lékařsky nezbytnou zdravotní péči s přihlédnutím k povaze nemoci a očekávané délce pobytu. "Mohu potvrdit i z vlastní zkušenosti, že lékaři skutečně při akutní potřebě pacienta ošetří, aniž by od něj požadovali peníze. V případě ledvinové koliky se mého přítele na dovolené lékaři ochotně ujali a poskytli mu základní pomoc. Léky si samozřejmě už zaplatit musel," potvrzuje dobrou zkušenost s Evropským zdravotním pojištěním Lenka Housková. Nezbytná péče znamená, že vás lidově řečeno "nenechají v zahraničí zemřít". Může se však stát, že náklady na mimořádné výkony či transport domů si budete muset zaplatit sami. Pojišťovny varují také před návštěvou soukromých zařízení, kde po pacientovi mohou požadovat peníze i přes evropský zdravotní průkaz. "Evropský zdravotní průkaz je rozhodně jedním z pozitiv, které nám členství v EU přineslo. Bez něj by si dříve pacient v akutním stavu musel veškeré výkony uhradit sám, a pokud by je nedokázal zaplatit, mohl by se octnout v nepříjemné situaci," dodává Housková.
Zaměstnanci zdravotních pojišťoven však doporučují, aby i nadále občané raději při zahraničních cestách uzavírali cestovního pojištění. "Doporučujeme, aby se občané raději před cestou informovali u dané pojišťovny o tom, jak v zahraničí postupovat v případě potřeby rozsáhlejšího lékařského ošetření," navrhuje Housková.
Evropská komise v současnosti usiluje o další zlepšení kvality zdravotní péče o lidi, kteří cestují či žijí v zahraničí. Cílem této iniciativy je umožnit lékařům z jakéhokoliv členského státu EU přístup k informacím o všech pacientech. Systém má sloužit k odstranění jazykových, administrativních a technických překážek, a vést tak k usnadnění ošetření pacientů v zahraničí. Projekt SOS umožní lékařům přístup k informacím o užívaných lécích, popis zdravotního stavu, stanovené diagnózy a choroby. "Sdílení lékařských informací může v naléhavých případech zachránit život mnoha pacientům," říká Housková.
Zaměstnanci evropského informačního střediska Europe Direct, sídlící v budově Krajského úřadu Jihočeského kraje, rádi poskytnou veřejnosti další informace k otázkám zdravotního pojištění, ale třeba i cestování v zemích schengenského prostoru. Máte-li jakýkoliv problém, zavolejte z kteréhokoliv členského státu EU na bezplatné telefonní číslo 00 800 67891011
Vkládat příspěvky do diskuzí mohou pouze přihlášení uživatelé. Využijte přihlašovací a registrační formulář.