Na dotaz odpověděl Ing. Zdeněk Neset ze Státního úřadu inspekce práce.
Zajímal by mě pohled odborníků na následující situaci. Na stavbě, kde je sdružení firem, bude vytvořen jeden centrální registr rizik, se kterým se budou seznamovat firmy zde působící a který by eventuálně nahradil poměrně složité předávání rizik mezi jednotlivými zhotoviteli podle zákoníku práce.
Problematika předávání rizik je řešena v zákonných předpisech - zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů, § 101 odst. 3., kde je uvedeno: „Plní-li na jednom pracovišti úkoly zaměstnanci dvou a více zaměstnavatelů, jsou zaměstnavatelé povinni vzájemně se písemně informovat o rizicích a přijatých opatřeních k ochraně před jejich působením, která se týkají výkonu práce a pracoviště, a spolupracovat při zajišťování bezpečnosti a ochrany zdraví při práci pro všechny zaměstnance na pracovišti. Na základě písemné dohody zúčastněných zaměstnavatelů touto dohodou pověřený zaměstnavatel koordinuje provádění opatření k ochraně bezpečnosti a zdraví zaměstnanců a postupy k jejich zajištění.“ Tento předpis se použije v případě, kdy při práci na staveništi nevzniká povinnost určit koordinátora BOZP na staveništi.
V případě, že na stavbě je určen koordinátor BOZP, je problematika předávání rizik řešena zákonem č. 309/2006 Sb., o zajištění dalších podmínek bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, ve znění pozdějších předpisů, § 16 písm. a): „Zhotovitel je povinen nejpozději do 8 dnů před zahájením prací na staveništi písemně informovat určeného koordinátora o pracovních a technologických postupech, které pro realizaci stavby zvolil, o řešení rizik vznikajících při těchto postupech, včetně opatření přijatých k jejich odstranění.“ A dále pak § 18 odst. 2 písm. a) výše uvedeného zákona: „Koordinátor je při realizaci stavby povinen a) bez zbytečného odkladu
1. informovat všechny dotčené zhotovitele o bezpečnostních a zdravotních rizicích, která vznikla na staveništi během postupu prací.“
Z výše uvedeného je patrné, že zákonná úprava nepředpokládá užití nějakých centrálních nebo univerzálních registrů rizik, ale předávání informací o konkrétních rizicích, která se vyskytují na konkrétních staveništích. Z kontrolní činnosti inspektorů oblastních inspektorátů práce vyplývá snaha některých subjektů o použití centrálních nebo univerzálních registrů rizik. Tyto však mnohdy obsahují rizika, která se na staveništi nevyskytují, a při kontrole se inspektor například dozvídá, že při zateplení domu a práci na lešení je vyhodnoceno riziko potápěčské práce.
Vkládat příspěvky do diskuzí mohou pouze přihlášení uživatelé. Využijte přihlašovací a registrační formulář.
Komentáře
Zmatečná odpověď k předávání rizik na stavbě.
Vyjádření Ing. Zdeňka Neseta - autora odpovědi na dotaz
S přihlédnutím k nadnárodním pramenům práva
Stížnost vůči Státnímu úřadu inspekce práce
Jak to člověk tak čte i s