Rozdílem, který práci ve výškách u mobilních operátorů odlišuje od ostatních subjektů, je časový stres. Pro zajištění kvalitních spojových služeb jsou stanoveny časové limity na odstraňování závad na základnových stanicích, které platí bez ohledu na počasí nebo denní či noční dobu. To významně ovlivňuje i bezpečnostní principy, které musí operátoři zohledňovat. O zkušenosti se podělili odborníci společnosti Eurotel.
Práce ve výškách je samotná považována za jednu z velmi rizikových oblastí bezpečnosti práce, o čemž svědčí mimo jiné i nebývalý zájem o tuto problematiku ze strany státního odborného dozoru (viz. program činnosti ČÚBP na rok 2005). V kombinaci s časovým faktorem tak, jak se s ním musejí vypořádat mobilní operátoři, představuje zajištění bezpečné práce ve výškách z hlediska prevence rizik BOZP extrémně náročný úkol.
„Provozní odborníci, kteří mají zajišťovat kvalitní provoz služeb našich zákazníků, se musí vypořádat nejen s technickým problémem případných závad a s časem příjezdu k lokalitě, ale v neposlední řadě i s prací na anténním systému v omezeném čase. Právě zajištění bezpečného přístupu k anténním systémům může splnění časového limitu výrazně ovlivnit,“ říká Ladislav Kritzbauch, odborník na bezpečnost práce ve společnosti Eurotel.
Základnové stanice, které zajišťují komunikační služby, nestojí pouze na stožárech v terénu, ale jsou i na obytných objektech (střechách), vodojemech, továrních komínech, výškových nebo i jiných netypických objektech. „Většina těchto objektů není v naší správě a jejich stavební stav není vždy ideální k bezproblémovému pohybu našich zaměstnanců. Pokud zajistíme bezproblémovou výstupní trasu z hlediska bezpečnosti práce, pomáháme snižovat i častový stres při odstraňování poruch na základnových stanicích,“ dodává Ladislav Kritzbauch.
Stresující časový faktor a současně i bezpečnostní hlediska lze podle něj v obecné rovině pozitivně ovlivnit následujícími postupy:
Předpokladem optimálního řešení problematiky práce ve výškách je zapojení nejen vedoucích zaměstnanců, kteří za uvedenou problematiku odpovídají, ale i samotných pracovníků, kteří práci ve výškách provádějí.
„O to, že se nám daří udržovat BOZP při práci ve výškách svědčí i fakt, že jsme v roce 2001 obdrželi certifikát „Bezpečný podnik“. V minulém roce jsme úspěšně problematiku bezpečnosti práce ve výškách prezentovali v soutěži Správná výrobní praxe – práce ve výškách konané v rámci Evropského týdne bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a byli certifikováni dle OHSAS 18001,“ dodává pracovník Eurotelu pro BOZP.
Zpracoval David Mareček, redakce BOZPinfo.cz a Ladislav Kritzbauch, Eurotel
Vkládat příspěvky do diskuzí mohou pouze přihlášení uživatelé. Využijte přihlašovací a registrační formulář.