Pracovní zařízení bývají příčinou 23 % veškerých úrazů. Zlepšování péče o ně je proto rentabilním úkolem. Článek popisuje systém údržby, který umožňuje monitorovat kvalitu pracovního zařízení.
Systém údržby zahrnuje celou životnost zařízení od doby, kdy přichází do stavební společnosti, až do doby, kdy je z ní odstraněno.
Pracovní zařízení zahrnuje veškeré nástroje a přístroje, požadované k provádění úkolů v pracovní situaci. Článek 1(3)(h) zákona o nizozemských pracovních podmínkách r. 1999 (dále Zákon 1999) definuje pracovní zařízení takto: „každý stroj, instalace, přístroj, dopravní prostředek nebo nářadí používané na pracovišti“. „Pracovní zařízení“ je zákonný termín, který je zřídka používán v každodenní praxi stavebního průmyslu. Termín „pracovní nástroj“ nebo prostě „zařízení“ je používán častěji.
Zaměstnavatel, který zadá použití pracovního zařízení, je první, který se má přesvědčit o jeho bezpečnosti. V souladu s článkem 7(3) Nizozemského výnosu o pracovních podmínkách z r. 1999 (dále Výnos 1999) musí být zaměstnavatel schopen pomocí přehledu rizika a jeho stanovení prokázat, že při jeho použití budou dodrženy předpisy o BOZP. Tento přehled zahrnuje jak pracovní prostředí, tak zařízení samotné. Pracovní zařízení nesmí být méně bezpečné, než když bylo zakoupeno. Článek 7(4)(a) Výnosu 1999 uvádí, že pracovní zařízení musí být kontrolováno „tak často, jak je nezbytné k zajištění dodržování pracovního řádu“.Podle čl. 7(5) Výnosu 1999 je rovněž třeba usilovat o prevenci úrazů, pokud to je možné během používání zařízení. Společnost by měla být schopna prokázat, že takovouto péči vynaložila.
Zákon 1999 a Výnos 1999 jsou formulovány jako cíle. Legislativa a předpisy souvisí s normami. Existují metodické pokyny k plnění těchto cílů. Pro mnohé společnosti může být obtížné je přijmout. I odborníci jsou si často nejistí, jak nejlépe dodržovat tato pravidla. Při zavádění manuálu a použití seznamů obsažených v manuálu je vytvořen systém, s jehož pomocí může být prokázáno dodržení vyžadované povinnosti. To znamená, že platné zákony a normy musí být autory manuálu implementovány za použití ověřitelných prvků.
Zdá se, že zařízení je příčinou 23% veškerých úrazů. Zlepšování péče o pracovní zařízení je proto rentabilním úkolem.
Management a systém péče
Management v organizaci se uskutečňuje ve třech rovinách:
Tyto tři úrovně managementu a funkce jsou součástí systému, který je zpracován v manuálu pracovních zařízení.
Starší management na úrovni metody by měl učinit rozhodnutí k implementaci manuálu. Vyšší management a koordinátor BOZP by měli připravit rozhodovací proces. Tito řídící pracovníci by měli usnadnit a řídit události. Měli by předložit staršímu managementu harmonogram inspekcí na pracovišti. Měli by být odpovědni rovněž za strukturu návrhů a podávání zpráv vůči staršímu managementu. Na úrovni implementace by měly být seznamy zkompletovány a podána zpráva o výsledku.
Cyklus životnosti pracovního zařízení a systém péče
Manuál pracovního zařízení popisuje cyklus životnosti zařízení ve stavební společnosti. Tento cyklus začíná, když byla zaregistrována žádost o cenovou nabídku. Žádost může zahrnovat nákup, nájem nebo leasing daného zařízení. Zákon 1999 mezi těmito formami nerozlišuje. Cyklus končí, je-li zařízení vyřízeno.
Postupový diagram popisuje cyklus životnosti pracovního zařízení. V manuálu zařízení, registraci žádosti o cenovou nabídku, v dodávce, inspekci a používání jsou spatřována kritická stadia. Právě v nich je třeba věnovat pozornost dopadu pracovních podmínek na používání těchto nástrojů.
To je vyjádřeno v měřitelných, zjistitelných kritériích kvality pracovního zařízení. Tato kritéria jsou založena na výše uvedených platných předpisech, legislativě a normách. Popis kritérií kvality musí být vhodný pro proces, uživatele a proceduru používanou v tomto jednotlivém stadiu procesu. Manuál poskytuje zkoušky pro tato stadia v podobě úplných seznamů.
Tyto seznamy poskytují popis optimální situace u startu cyklu řešení problému, který přiložený obrázek používá k zásadě obsažené v manuálu pracovního zařízení.
Kritéria udávají čas, kdy na úrovni metody organizace nebo společnost vidí, že musí věnovat pozornost kvalitě pracovního zařízení. Pro inspekční seznamy je stanovení priorit zjednodušeno doplněním značky kvality k položkám, které s negativním označením mají přímý dopad na bezpečnost.
První kritické stadium zahrnuje návrh specifikací pro cenovou nabídku dodavatele. Ve stadiu žádosti by měl být dodavatel informován o kritériích, které by měl použít klient ke zkoušce požadovaného pracovního zařízení. Konečně jsou kritéria vyznačena na nákupních seznamech v podobě zvláštních zájmových bodů. Tyto body jsou používány, jestliže se zaregistruje požadavek na cenovou nabídku potenciálních dodavatelů.
Druhé kritické stadium nastává, jestliže společnost obdrží pracovní zařízení. Společnost musí zkontrolovat zařízení, zda odpovídá požadavkům. Zaměstnanec, jemuž je tato práce svěřena, používá seznamy ke kontrole zařízení.
Třetí kritické stadium zahrnuje údržbu a periodické inspekce. Na konci fáze údržby nebo při pravidelných intervalech by mělo být ověřeno za použití inspekčních seznamů, zda pracovní zařízení ještě splňuje veškeré požadavky. Čl. 7(4)(a) Výnosu 1999 uvádí, že vlastník zařízení je zákonem nucen takovéto inspekce provádět. Pod čl. 7(6) Výnosu 1999 tento seznam používá zaměstnanec k tomuto úkolu určený zaměstnavatelem. V souladu s manuálem pracovního zařízení jsou pracovníci cvičeni v provádění těchto inspekcí pomocí seznamů.
Intervaly mezi inspekcemi závisí na faktorech jako intenzita používání a stupeň stárnutí. V některých případech, např. při certifikaci VCA, dodavatelé mohou specifikovat jednotlivé intervaly. Každá oprava nebo údržba musí být následována inspekcí. Inspekční seznamy nebo výsledky inspekcí musí být archivovány k tomu, aby mohly být předloženy. Po inspekci může být zařízení dáno do užívání, začíná nová fáze. Při tomto začátku musí inspekce zajistit, že zařízení je bezpečné.
Čtvrtá kritická fáze v cyklu je, když je zařízení dáno do užívání. Během této fáze se musí zaměstnanec rozhodnout za použití úplných seznamů, zda je zařízení bezpečné, či nikoli (čl. 7(5)(1) Výnosu 1999). Úplné seznamy by měly stanovit stupeň bezpečnosti a ochrany zdraví při práci s tímto zařízením.
Pod článkem 7(11)(a) Výnosu 1999 je zaměstnavatel odpovědný za BOZP svých zaměstnanců a je žádán, aby zjistil potenciální rizika. Inspekce usnadňují identifikovat nebezpečné zařízení nebo nebezpečnou práci pracoviště. Prováděním inspekcí jsou zaměstnanci cvičeni v zjišťování defektů.
Úplné seznamy musí být doplňovány zaměstnancem, používajícím dané zařízení. Intervaly mezi doplňováním seznamu závisí na tom, jak často se zařízení používá, a na způsobu, jímž se se zařízením ve společnosti zachází. Měly by být přímo vztaženy k bezpečné funkci pracovního zařízení na pracovišti. V případě negativního hodnocení musí být zařízení vyňato z používání a dáno do opravy. Jestliže problém představuje defekt na pracovišti, musí být vyřešen.
Za použití nákupu, přejímky, inspekce a úplných seznamů může zaměstnanec v různých fázích ověřit bezpečnost zařízení tím, že provádí svou práci.
U zařízení popsaného v manuálu musí být veškeré inspekce prováděny samotnými společnostmi. Je-li zařízení rozděleno do tříd rizika, společnosti veškeré inspekce provádět nemusí. Do třídy rizika 2 může být zařízení kontrolováno společností. Zařízení s třídou rizika nad 2 není zařazeno do manuálu.
Přeloženo z angličtiny, VÚBP
ZDROJ:
Frijters, A.C.P. Safe maintenance of work equipment in construction / Bezpečná údržba pracovního zařízení ve stavebnictví. Magazine of the European Agency for Safety and Health at Work, 2004, č. 7, s. 22 – 24.
Vkládat příspěvky do diskuzí mohou pouze přihlášení uživatelé. Využijte přihlašovací a registrační formulář.