Mezinárodní metodologie a zejména zhoršující se technický stav výtahů provozovaných v ČR jsou příčinou vypracování nových pravidel správné a uznávané praxe provozu výtahů. Tato pravidla jsou tvořena novou generací českých technických norem.
Evropa
Výtahový průmysl je jak ve světovém pojetí, tak v Evropě dynamicky se rozvíjející obor. Průběžně se zaměřuje na zvyšování jakosti výroby, servisu a na odstraňování provozních rizik u provozovaných výtahů v zájmu zvyšování bezpečnosti uživatelů. Pokud se týká Evropy, je v současné době vedoucí silou výtahového průmyslu European Lift Association – ELA. Technická politika EU v oblasti provozu výtahů je vedena snahou o vytvoření společného evropského prostoru se shodnou technickou úrovní provozovaných výtahů, promítnutou již v roce 1995 do Doporučení KOmise členským státům č. 95/216/EHS a dále do nově vytvářených evropských norem pro provoz výtahů.
Základním principem je skutečnost, že u výtahů nemá jejich uživatel žádný vliv na jejich řízení, a tak by měl mít absolutní důvěru v bezpečnost těchto zařízení. To je možné jen tím, že u zařízení bude vyloučen výskyt nebezpečných situací, které mohou mít za následek smrt nebo těžké poškození zdraví. Tyto nebezpečné situace mohou nastat tehdy, pokud je výtah provozován s provozními riziky, vykazujícími vysokou míru nebezpečnosti. K analyzování provozních rizik výtahů byla vytvořena a schválena mezinárodní metodologie ISO/TS 14798, na jejímž základě byl následně vypracován návrh evropské normy prEN 81-80 Zvyšování bezpečnosti provozovaných výtahů – jako výsledek naplňování výše uvedené technické politiky EU.
Česká republika
Na území ČR se technická politika státu v této oblasti vyvíjela zcela jinak a výsledkem je zhruba 80.000 provozovaných výtahů, určených pro dopravu osob nebo osob a nákladů, které vykazují provozní rizika vysoké a střední úrovně. Pouze výtahy, které byly instalovány po datu účinnosti nařízení vlády č. 14/1999 Sb., neobsahují tato rizika a vyhovují evropskému pojetí bezpečného provozu.
Skutečnost je taková, že zhoršující se technický stav provozovaných výtahů je v posledním období příčinou značného nárůstu smrtelných úrazů (min. 10 smrtelných úrazů za posledních pět let). Jedinou možností nápravy současného stavu je provádění skutečného servisu spolu s odstraňováním nebo omezováním zjištěných provozních rizik.
Řešení situace
Z uvedených důvodů byla vypracována nová pravidla správné a uznávané praxe provozu výtahů, která stanovují požadavky na majitele/provozovatele výtahů, servisní firmy, upravují problematiku provádění servisu, zkoušení a inspekčních prohlídek, analyzování rizik, uplatňování nápravných opatření, provádění podstatných změn výtahů. Tato pravidla jsou tvořena novou generací českých technických norem, vypracovaných pro oblast provozu výtahů se snahou o zohlednění stavu, vývoje a chápání rizik nejen v EU.
Nové české technické normy
ČSN 27 4002 Bezpečností předpisy pro výtahy – Provoz a servis výtahů
Norma upravuje základní vztahy pro zajištění provozní způsobilosti výtahů a spolehlivé funkce všech jeho částí jak uvedením základních požadavků na majitele/provozovatele výtahu, tak na servisní firmu využitím postupů používaných v technicky vyspělých státech. Nově sem byly zařazeny:
ČSN 27 4007 Bezpečnostní předpisy pro výtahy – Prohlídky a zkoušky výtahů v provozu
Norma pojímá nově problematiku analyzování provozních rizik výtahů s využitím nejnovějších poznatků v této oblasti. Uvádí novou kategorizaci nebezpečí/nebezpečných situací, které se mohou vyskytnout u provozovaných výtahů, a zejména uvádí u každého nebezpečí/nebezpečné situace odpovídající nápravná opatření. Jejich realizací může majitel eliminovat nebo omezit jejich výskyt a naplnit tak svoji prevenční povinnost stanovenou občanským zákoníkem a odvrátit možnou hrozbu finančních náhrad v případě vzniku škodních událostí.
Zcela nově byla zařazena část 8 této normy, která řeší problematiku posuzování provozních rizik výtahů v souladu s ČSN EN 1050 a ISO TS 17 798 obecně, postupem sestávajícím z těchto kroků:
Servisní firmy provádějí úkony uvedené pod písmeny 1) a 2), inspekční orgány v rámci provádění inspekčních prohlídek pak úkony 1) až 4).
Co se týká termínů provádění inspekčních prohlídek, vyplývá obecně z textu čl. 6 ČSN 27 4007, že lhůta vykonávání odborných zkoušek (revizních zkoušek) podle ČSN 27 4007:1996, ČSN 27 4007:2001 a ČSN 27 4007:2003 je 3 roky.
Pokud jde o ČSN 27 4007:2003, čl. 6.2, termíny provedení první inspekční prohlídky a lhůty opakovaných prohlídek se stanoví způsobem, jak ukazují schémata.
A
„u výtahů uvedených do provozu před účinností ČSN EN 81-1, 2:1993 (1.1.1993) 3 roky od data poslední odborné zkoušky a následně každých 6 let“,
B
„u výtahů uvedených do provozu před účinností ČSN EN 81-1, 2:1999 (1.5.1999) 6 let od data poslední odborné zkoušky a následně každých 9 let“,
C
„u výtahů uvedených do provozu po účinnosti ČSN EN 81-1, 2:1999 (1.5.1999) 9 let od data poslední odborné zkoušky a následně každých 9 let“.
ČSN 27 4011 Bezpečnostní předpisy pro konstrukci a montáž výtahů – Podstatné změny výtahů
Norma uvádí, co jsou podstatné změny výtahů a stanovuje jejich provázanost s odstraňováním provozních rizik výtahů (měla by sloužit ke stanovení rozsahu potřebných podstatných změna a k zamezení jejich pouze fiktivního provádění).
Za podstatné změny se považují:
Pokud dojde v rámci zajištění provozuschopnosti výtahu k výměně bezpečnostní komponenty nebo jiné části výtahu za stejný konstrukční typ, nepovažuje se tato výměna za podstatnou změnu směřující k odstranění rizika, stejně jako náhrada dříve instalovaného výtahu výtahem novým. Při změnách na zařízení výtahu, při nichž dojde ke změně technických parametrů podle písmene a), musí být odstraněna všechna závažná nebezpečí/nebezpečné situace, uvedená v příloze A ČSN 27 4011. Při změnách podle písmen b) a c) a úpravách podle písmene d) musí být odstraněna minimálně nebezpečí/nebezpečná situace, vyznačená u jednotlivých změn v příloze A ČSN 27 4011. Pokud jsou k odstranění nebezpečí/nebezpečných situací uplatněna jiná nápravná opatření, která nejsou uvedena v příloze A ČSN 27 4007, musí být analýzou rizik prokázáno dosažení stejné úrovně bezpečnosti s posouzením provedeným inspekčním orgánem.
ZDROJ:
Dvořák, Jan. Aktuální pravidla správného provozu výtahů. Stavitel, č. 9 (2003), s. 76 – 77.
*) Hodnota jmenovité rychlosti 0,7 m/s (případně 0,71 m/s) se pro účely této normy považuje za odpovídající rychlosti 0,63 m/s.
Vkládat příspěvky do diskuzí mohou pouze přihlášení uživatelé. Využijte přihlašovací a registrační formulář.