Tabulka specifických pojmů používaných v krizovém řízení.
Úvodní článek Základní pojmy pro krizové řízení
Tabulka č. 2 Specifické pojmy pro rizikovou analýzu
Tabulka 1
Specifické pojmy používané v krizovém řízení
Pojem |
Význam (definice) pojmu |
Anglický ekvivalent |
Základní funkce státu |
Základní funkce státu je zajistit ochranu chráněných zájmů státu a trvale udržitelný rozvoj státu. |
Fundamental State Functions |
Chráněné zájmy státu nebo Předmět nouzového plánování nebo Základní zájmy státu |
Chráněné zájmy (předmět nouzového plánování) či základní zájmy státu jsou cíle státu, které jsou prioritně ochraňovány (obvykle životy a zdraví lidí, majetek, životní prostředí, existence státu). Pozn. 1 - Chráněné zájmy jsou definovány v základních právních předpisech. Pozn. 2 - Chráněné zájmy (předmět nouzového plánování) v ČR jsou životy a zdraví lidí, majetek, životní prostředí a existence státu. |
Protected (Defended) State Affairs or Emergency Planning Objectives or Fundamental State Affairs. |
Bezpečnost |
Bezpečnost je stav, při kterém je přijatelná pravděpodobnost vzniku újmy na chráněných zájmech. |
Safety |
Nebezpečí |
Nebezpečí je stav, při kterém vzniká nebo může vzniknout újma na chráněných zájmech. |
Danger or Jeopardy |
Škoda |
Škoda je újma na životě a zdraví lidí, majetku, životním prostředí a lidské společnosti. |
Damage or Harm |
Zranitelnost |
Zranitelnost je náchylnost ke vzniku škody. |
Vulnerability |
Dopad |
Dopad je nepříznivý účinek (působení) jevu v daném místě a čase na chráněné zájmy. |
Impact |
Nepřípustný dopad |
Nepřípustný dopad je dopad, který způsobí škodu na jednom či více chráněných zájmech. |
Inadmissible Impact |
Ohrožení |
Ohrožení danou pohromou je určeno velikostí jevu, kterou lze očekávat v daném místě za specifikovaný časový interval s pravděpodobností rovnou stanovené hodnotě. Není-li určeno jinak, tak s pravděpodobností výskytu jevu větší nebo rovnou 0.05 za rok pro časový interval sto let. |
Hazard |
Riziko |
Riziko je nebezpečí vzniku nepřijatelných dopadů vyvolaných pohromou. Je to skutečnost, že vznikne nebo může s určitou pravděpodobností vzniknout událost nebo soubor událostí, které zcela mění původně předpokládaný stav či vývoj chráněných zájmů státu z hlediska jejich celistvosti a funkce. Je určeno ohrožením od daného jevu a zranitelností chráněných zájmů státu (životů a zdraví lidí, majetku, životního prostředí, společnosti, státu) v daném místě a v daném časovém intervalu, tj. je místně a časově specifické. Riziko je úměrné ohrožení, technické zranitelnosti a zranitelnosti vyvolané počtem lidí. [Riziko = ohrožení x zranitelnost]. |
Risk |
Hrozba |
Hrozba je nebezpečí vzniku útoku (teroristického nebo vojenského). Je to skutečnost, že vznikne nebo s určitou pravděpodobností může vzniknout událost nebo soubor událostí, zcela odlišných od předpokládaného stavu či vývoje chráněných zájmů státu z hlediska jejich celistvosti a funkce. Je určena schopností útočníka, zranitelností chráněných zájmů státu (životů a zdraví lidí, majetku, životního prostředí, společnosti, státu) a úmyslem útočníka. [Hrozba = schopnost útočníka x zranitelnost x úmysl]. |
Threat |
Pohroma |
Pohroma je jev, který vede nebo může vést ke značné škodě na chráněných zájmech státu (životy a zdraví lidí, majetek, životní prostředí, společnost, stát). Tj. je to jev, který vede nebo může vést k nepřijatelnému dopadu na chráněné zájmy státu. Pozn. 1 - v českém jazyku jsou v definovaném smyslu používány pojmy „porucha, nehoda, havárie, pohroma, kalamita, katastrofa“, mezi kterými jsou významové rozdíly. Pozn. 2 – z pohledu kybernetiky je pohroma jeden z možných stavů systému životního prostředí v nejobecnějším smyslu, který vede nebo může vést ke škodě na jednom či více chráněných zájmech státu. |
Disaster (ojediněle, v hovorové řeči calamity, catastrophe) |
Nouzová situace |
Nouzová situace je stav, který vyvolá vznik pohromy. |
Emergency or Emergency Situation |
Kategorie nouzové situace |
Kategorie nouzové situace je mírou závažnosti nouzové situace z hlediska jejich dopadů na chráněné zájmy státu. Závisí na době trvání, intenzitě dopadů pohromy, velikosti oblasti zasažené dopady pohromy a na množství lidí zasažených dopadem pohromy. Rozlišují se následující kategorie: 0: zanedbatelné z hlediska života občana, 1: nedůležité z hlediska občana, 2: důležité z hlediska občana, 3: závažné z hlediska společnosti, 4: velmi závažné z hlediska společnosti, 5: ohrožující existenci či podstatu společnosti. |
Emergency Categories |
Nástroje státu k zajištění ochrany chráněných zájmů a k zajištění rozvoje státu |
Nástroje státu k zajištění ochrany chráněných zájmů a k zajištění rozvoje státu jsou:
Pozn. - systém vzdělávání ČR zajišťuje, že každý občan je schopen zvládnout nouzovou situaci kategorie 1 a 2, díky své výchově a přípravě. |
State Tools for Emergency Planning Objectives (Protected State Affairs) Achievement |
Nouzové plánování |
Nouzové plánování je soubor opatření pro:
Tj. zahrnuje havarijní plánování ve smyslu zákona č. 239/2000 Sb. a plánování, jehož cílem je předejít a zabránit výskytu přírodních pohrom a technologických havárií či zmírnit dopady těchto pohrom. Nouzové plánování též obsahuje plánování pro předcházení a zabránění vzniku pohrom či zmírnění jejich dopadů na chráněné zájmy v oblastech jako: ekonomika, informatika, bankovnictví, životní prostředí (epidemie, epizootie, epifytie) aj. |
Emergency Planning |
Krizové plánování |
Krizové plánování je soubor opatření která:
Krizové plánování je součástí krizového řízení a navazuje na nouzové plánování. |
Crisis Planning |
Hodnocení pohromy a hodnocení rizik |
Hodnocení pohromy a hodnocení rizik spojených s pohromou v daném místě jsou pracovní metody rizikového inženýrství. Podle charakteru pohromy se použijí u:
|
Disaster Assessment and Risk Assessment |
Scénář pohromy |
Scénář (model) pohromy je soubor izolovaných i propojených dopadů v prostoru a čase, který vyvolá nebo může vyvolat vznik událostí lišících se od předpokládaného stavu či vývoje systému (objektu), jeho celistvosti a funkce. Jedná se o časový sled událostí po vzniku pohromy v prostoru postiženém dopadem pohromy. |
Disaster Scenario |
Relevantní pohroma |
Relevantní (významná) pohroma je pohroma, která v daném území má nebo může mít dopady. |
Relevant Disaster |
Specifická pohroma |
Specifická pohroma je relevantní pohroma, která v daném území za určený časový interval (není-li stanoveno jinak, tak 100 let) má nebo může mít nepřípustné dopady. |
Specific Disaster |
Kritická pohroma |
Kritická pohroma je specifická pohroma, která v daném území za určený časový interval (není-li stanoveno jinak, tak 100 let) má nebo může mít nepřípustné dopady takové intenzity nebo rozsahu, které vedou k destabilizaci státu či jeho části. |
Critical Disaster |
Kritická situace |
Kritická situace je nouzová situace vyvolaná výskytem kritické pohromy nebo nouzová situace kategorie 4 - 5. |
Critical Situation |
Monitoring |
Monitoring je zvláštní způsob sledování a vyhodnocování, sloužící pro získání poznatků potřebných pro rozhodnutí o určitém záměru anebo k vydání výstrahy či předpovědi. Pozn. – To znamená, že monitoring je způsob sledování umožňující následné vyhodnocení získaných poznatků pro získání podkladů pro rozhodnutí o určitém záměru anebo k vydání výstrahy či předpovědi. |
Monitoring |
Opatření |
Opatření je nástroj k odvrácení a ke zmírnění dopadů pohromy v prostoru a čase, (vede k odvrácení, zmírnění či likvidaci nouzové situace) nebo k zajištění obnovy a rozvoje chráněných zájmů státu. |
Measure |
Ochrana |
Ochrana je soubor opatření pro zachování a rozvoj chráněných zájmů. Je založena na principu předběžné opatrnosti. |
Protection |
Zvládnutí nouzové situace |
Zvládnutí nouzové situace je skutečnost (dosažení stavu), při které škody vzniklé v důsledku výskytu nouzové situace jsou tak nízké, že jsou snadno odstranitelné nebo přijatelné. |
To put (bring) emergency situation under control |
Odezva |
Odezva (zásah) na nouzovou situaci je provedení souboru opatření, který vede ke zvládnutí nouzové situace, tj. k:
U pohrom, které jsou předvídatelné a nebo vznikají pozvolna lze stanovit několik vývojových fází (stavů) a dle nich rozdělit odezvu (zásah) a její přípravu do několika etap:
|
Response |
Obnova |
Obnova je soubor opatření pro zajištění stability, likvidaci odstranitelných škod a pro zahájení (nastartování) dalšího rozvoje. |
Return or Renovation |
Scénář odezvy |
Scénář odezvy (zásahu) je propojený soubor opatření v čase a prostoru, který stanovuje postup ke zvládnutí nouzové situace. |
Response Scenario |
Specifický scénář odezvy |
Specifický scénář odezvy je scénář odezvy na specifickou pohromu, který je založen na znalostech podstaty pohromy a jejich dopadů. Připravuje výkonná ho složka, která je odpovědná za zvládnutí této pohromy. |
Specific Response Scenario or Response Scenario to Specific Disaster |
Kritický scénář odezvy |
Kritický scénář odezvy je scénář odezvy na kritickou pohromu. S ohledem na charakter kritické pohromy ho připravují vláda a ústřední správní úřady. |
Critical Response Scenario or Scenario to Critical Disaster |
Scénář obnovy |
Scénář obnovy je propojený soubor opatření, který vede ke stabilizaci situace, k likvidaci odstranitelných škod a k nastartování dalšího rozvoje. |
Renovation Scenario |
Prevence |
Prevence je soubor opatření pro snížení pravděpodobnosti vzniku nouzové situace a popř. pro provádění opatření na zmírnění nouzové situace předem. |
Prevention |
Připravenost |
Připravenost je vypracování příslušných scénářů odezvy, zajištění příslušných výkonných složek, pomůcek, osob, technických prostředků a financí pro realizaci příslušných scénářů odezvy. |
Preparedness |
Výkonná složka |
Výkonná složka je zvláště vytvořená, speciálně vzdělaná, vyškolená a vybavená složka určená k provádění zásahu při nouzových a kritických situacích. Pozn. – V ČR je tvořená buď složkami Integrovaného záchranného systému, stanovenými v zákoně č. 239/2000 Sb. a nebo specializovanými týmy vytvořenými a připravenými k likvidaci pohrom v ekonomice, peněžnictví, informatice apod. |
Effective Force (Units) or Force (Units) |
Řízení |
Řízení obecně tvoří soubor postupů a procedur pro hledání a řešení problémů. Skládá se z plánování, vedení a organizace pracovní činnosti lidí, rozdělování prostředků, hodnocení účinnosti postupů, kontroly stavu a v případě potřeby i aplikace nápravných opatření. |
Management |
Řízení rizika |
Řízení rizika je plánování, organizování, přidělování pracovních úkolů a kontrola zdrojů organizace tak, aby byly minimalizovány ztráty, škody, zranění nebo úmrtí vyvolané různými událostmi. Snižuje se snížením zranitelnosti objektů, populace, životního prostředí, státu atd. |
Risk Management |
Řízení bezpečnosti |
Řízení bezpečnosti spočívá v plánování, organizování, přidělování pracovních úkolů a v kontrole využívání zdrojů organizace s cílem dosáhnout požadované úrovně bezpečnosti. Zvýšení bezpečnosti se dosáhne využíváním (aplikací, realizací, implementací) technických, právních, organizačních, vzdělávacích aj. ochranných opatření. [Běžné při řízení technických zařízení a objektů – továrny, elektrárny, přehrady aj.] |
Safety Management |
Krizové řízení |
Krizové řízení je nedílnou součástí řízení státu, organizace či jiné instituce, které mají zájem na svém rozvoji. Jeho cílem je:
Krizové řízení vyvíjí nástroje pro zvládnutí nouzové situace kategorie 5. Pozn. - Krizové řízení je nástroj pro zajištění trvale udržitelného rozvoje společnosti, organizace, území a státu. |
Crisis Management |
Matice odpovědnosti |
Matice odpovědnosti určuje pro danou činnost způsob řízení, tj. určuje koordinující resort a resorty, které podporují činnost tohoto resortu dle jeho pokynů. |
Responsibility Matrix |
Zázemí státu nutné pro splnění cílů krizového řízení (kritická infrastruktura) |
Zázemí státu nutné pro splnění cílů krizového řízení (kritická infrastruktura) je tvořeno službami a příslušnou technickou infrastrukturou, jejichž správná činnost je nutná pro zajištění ochrany chráněných zájmů státu. |
Emergency Support Functions or Critical Infrastructure |
Krizový plán |
Krizový plán je základní podklad pro implementaci cílů krizového řízení. Stanovuje postupy pro předcházení pohromám, postupy na zvládnutí kritických situací s přijatelnými ztrátami a zdroji a postupy na zajištění obnovy a dalšího rozvoje státu. Obvykle se zpracovávají tři druhy plánů, a to:
|
Emergency Plan
|
Civilní nouzové plánování |
Civilní nouzové plánování je nouzové plánování zaměřené na splnění cílů aliance NATO. |
Civil Emergency Planning |
Vybrané specifické pojmy, používané v rizikové analýze, které jsou nutné pro nouzové a krizové plánování, tj. pro nezbytné výpočty, modelování a zobrazení výsledků, jsou v tabulce 2. Řada z nich je upravena normami ČSN. Pojmy jsou převzaty z přírodních i humanitních věd, především z fyziky, matematiky (lineární i nelineární problémy), matematické statistiky, nauk o technologiích a z teorie řízení a umělé inteligence.
Vkládat příspěvky do diskuzí mohou pouze přihlášení uživatelé. Využijte přihlašovací a registrační formulář.