Workshop Digitalizace v pracovním právu II mimo jiné upozornil na rizika zneužití elektronické dokumentace a úskalí využívání umělé inteligence.
Workshop Digitalizace v pracovním právu II se uskutečnil 25. 11. 2024 prezenční i online formou v rámci řešení výzkumného úkolu Nové fenomény pracovněprávního prostředí zasahující do kvality zajišťovaných pracovních podmínek zaměstnanců s přesahem do problematiky bezpečnosti a ochrany zdraví. Projekt představila v rámci úvodního příspěvku Ing. Jana Ranglová z Výzkumného ústavu bezpečnosti práce.
Workshop byl zaměřen zejména na právní aspekty digitalizace pracovního práva a byl doplněn o technické hledisko dané problematiky. Prof. JUDr. Martin Štefko, Ph.D. zdůraznil zejména praktické právní aspekty a aplikační problémy digitalizace, přičemž se věnoval i tématům plánované „flexinovely“ zákoníku práce. Součástí výkladu byla také analýza aktuální rozhodovací praxe soudů, které se zabývají spory s prvky digitalizace v pracovněprávním kontextu.
JUDr. Ján Matejka, Ph.D. se zaměřil na zásadní aspekty digitalizace z hlediska českého práva. Představil problematiku elektronických podpisů, včetně různých typů elektronického podpisu, a legislativní úpravy podle nařízení eIDAS a českého právního rámce. Důležitou součástí přednášky byla i diskuse o ochraně osobních údajů a aktuálních požadavcích v souvislosti s využíváním a regulací umělé inteligence. Zvláštní důraz byl kladen na témata spojená s AI Actem, stanovenými povinnostmi a riziky spojenými se zneužitím umělé inteligence.
Mgr. Jaromír Kuba se věnoval rizikům zneužití technologií, zejména v oblasti využití umělé inteligence, a navrhl možná preventivní opatření pro minimalizaci těchto rizik. Přednáška spojila právní rámec s praktickými doporučeními z oblasti IT, čímž doplnila celkový přehled workshopu.
Nedílnou součástí workshopu byla také diskuze s účastníky, která probíhala prostřednictvím chatu živě během Streamu, případně zasláním příspěvků na email organizátorů. Účastníci během konání workshopu vznesli dotazy například k těmto tématům: možnost zavedení evidence docházky prostřednictvím otisku prstů; nutnost vlastnoručního podpisu na prezenční listině v případě e-learningového školení BOZP a PO; pořizování fotografií/videí z požárního cvičení ve vztahu k požadavkům GDPR; povinnost státních institucí komunikovat s fyzickými osobami prostřednictvím datových schránek; RFID čtečky zaměstnance, atd.
© 2024
|
Tento výsledek byl finančně podpořen z institucionální podpory na dlouhodobý koncepční rozvoj výzkumné organizace na léta 2023–2027 a je součástí výzkumného úkolu 01-S4-2023-VUBP Nové fenomény pracovněprávního prostředí zasahující do kvality zajišťovaných pracovních podmínek zaměstnanců s přesahem do problematiky bezpečnosti a ochrany zdraví řešeného Výzkumným ústavem bezpečnosti práce, v. v. i., ve spolupráci s Ústavem státu a práva AV ČR, v. v. i., v letech 2023–2024. |
Vkládat příspěvky do diskuzí mohou pouze přihlášení uživatelé. Využijte přihlašovací a registrační formulář.