Jsou dokumenty k provádění záchranných a likvidačních prací dobře využitelné? Při zpracování havarijního plánu je vždy nezbytné sladění požadavků právních předpisů s potřebou rozhodování managementu.
Management, který má využívat plán pro provádění záchranných a likvidačních prací (dále jen „havarijní plán“) při podpoře rozhodovacích procesů, si velmi často stěžuje na to, že tyto dokumenty jsou v praxi málo využitelné. Jedním z důvodů, proč tomu tak může být je skutečnost, že na obou zúčastněných stranách, tj. na straně uživatelů havarijních plánů i na straně jejich zpracovatelů jsou rozdílné požadavky.
Rozhodovací proces
Při systémovém pohledu na jakýkoliv územní celek nalezneme objektivně existující elementy, které mohou buď přispívat nebo naopak bránit vzniku mimořádných událostí a zároveň tak určovat jejich možný rozsah a následky. Z hlediska plánovacích procesů můžeme tento stav nazvat plánovací situací. Posuzovanou plánovací situaci je pak možné popsat soustavou definovaných kritérií.
Havarijní plán pro takovéto zájmové území a danou plánovací situaci pak představuje dokument, který pro definované podmínky generuje pro případ vzniku mimořádných událostí řešení modelových situací.
Obdobně můžeme na posuzované území pohlížet v případě vzniku mimořádné události. Ke sledovanému časovému okamžiku (např. čas zahájení záchranných a likvidačních prací) lze rovněž nastalou situaci (zásahovou situaci) popsat soustavou definovaných kritérií. Tato kritéria pak mohou určovat mantinely pro přijetí budoucích rozhodnutí, tedy vymezují určitou rozhodovací situaci.
S jistým zjednodušením lze podmínky pro rozhodování při řešení zásahové situace začlenit do tří oblastí:
Dané podmínky
Pro potřebu tohoto textu přijměme dohodu, že neovlivnitelné podmínky jsou při rozhodování předem dané a příslušný management je nemůže svým rozhodnutím změnit. Tyto podmínky naopak představují pro rozhodování určitou úroveň nejistoty.
Rozsah následků mimořádné události a možnosti existujícího bezpečnostního systému vytváří při rozhodování protipóly. Nasazením bezpečnostního systému je možné rozsah následků mimořádné události eliminovat.
Mimořádná událost bývá obvykle deklarována druhem události, druhem postiženého objektu (území) a rozsahem jeho postižení. Pro management to v prvopočátku zásahu představuje jistou úroveň nejistoty, která je v dalším průběhu záchranných a likvidačních prací snižována.
Možnosti bezpečnostního systému jsou dány množstvím, druhem a dostupností disponibilních zdrojů a schopnostmi příslušného managementu. Tyto skutečnosti jsou příslušnému managementu v okamžiku zahájení záchranných a likvidačních prací zpravidla známy.
Z výše uvedeného lze odvodit, že legitimním požadavkem managementu při řízení zásahu je to, aby předem zpracovávané havarijní plány byly sestaveny tak, aby rozhodovací proces při hledání řešení v jeho jednotlivých fázích podporovaly (viz obrázek č. 1).
Otázky
Zjednodušeně řečeno, problematika řešení mimořádných událostí představuje pro příslušný management soustavu otázek, na které je potřeba hledat odpovědi.
V té nejjednodušší podobě se může jednat i o hledání odpovědí na následující otázky:
Vznik mimořádné události pak automaticky generuje ještě dvě následující otázky:
Pro řešení nastalé mimořádné události,je nutná rovněž podpora v oblasti možností disponibilního bezpečnostního systému, tzn. Hledání odpovědí na otázku typu:
Příslušný management pak očekává, že předem zpracovaný havarijní plán by jej měl při hledání odpovědí na tyto otázky podpořit.
Východiska
Problematika zpracování havarijních plánů je v současnosti řešena řadou právních předpisů. Obsahově jsou havarijní plány členěny na části informační, operativní a části obsahující popisy konkrétních činností. Potřebné informace jsou zpracovávány textově i graficky. V posledním období se stává pravidlem, že tyto dokumenty jsou k dispozici jak v tištěné, tak i v elektronické podobě.
Jak již bylo zmíněno v předchozím, je legitimním požadavkem managementu to, aby jej předem zpracovávaná plánovací dokumentace podporovala při rozhodování.
Při zpracování havarijního plánu to pak bude znamenat sladění požadavků různých právních předpisů na straně jedné a potřebu managerů při rozhodování na straně druhé. To lze například vymezit okruhy otázek typu:
Variabilně přitom musí být dále bráno v úvahu
S přihlédnutím k obsahu havarijní plánovací dokumentace byly požadavky ze strany manažerské podpory sestaveny do modelu (viz obrázek č. 2).
(klikněte pro detail)
Je zřejmé, že příslušná legislativa v obecné rovině požadavky pro podporu rozhodování managementu zohledňuje.
Zkušenosti z praxe však takto optimistické nejsou. Management si velmi často stěžuje na nepoužitelnost zpracovaných havarijních plánů pro vlastní rozhodování. Jako důvod jsou uváděny nedostatky z hlediska obsahu, rozsahu i kvality zpracování.
Otázkou tedy je, v čem může být příčina tohoto stavu. V zásadě lze hovořit o nedostatečné odborné úrovni na straně zpracovatelů nebo uživatelů havarijních plánů, případně i o nevhodném obsahovém uspořádání havarijního plánu, coby dokumentu.
Chceme-li v budoucnu co nejvíce přizpůsobit obsah havarijního plánu skutečným potřebám managementu při rozhodování, bude zřejmě nutné:
Má-li být úsilí vložené do zpracování dokumentace pro provádění záchranných a likvidačních prací v praxi zhodnoceno, bude nezbytně nutné výše zmíněné aspekty respektovat.
ZDROJ:
ADAMEC, Vilém: Využitelnost havarijních plánů v praxi. 112, č. 8 (2004), s. 23 - 24.
Vkládat příspěvky do diskuzí mohou pouze přihlášení uživatelé. Využijte přihlašovací a registrační formulář.