Úřady práce slaví 20 let své existence

Zdroj: 
Úřady práce včera oslavily 20 let své existence. Při této příležitosti se v Brně sešli ředitelé jednotlivých úřadů i další hosté, probíhá zde bude dvoudenní odborná konference.

Ministr práce Jaromír Drábek připomněl, že v době, kdy začaly vznikat na území tehdejšího Československa úřady práce, šlo o instituce, které společnost do té doby neznala: „Měly začít fungovat na volném trhu jako regulátoři rychle rostoucí nezaměstnanosti. S prakticky nulovými zkušenostmi se podařilo vybudovat dostatečně hustou síť úřadů, které musely doslova za plného provozu akceptovat nové praktiky a osvojovat si přenesené zkušenosti, vytvářet nové mechanismy a nástroje, které s ohledem na hospodářský vývoj buď zajišťovaly dostatek pracovních sil, nebo v horším případě pomáhaly aktivně nacházet pracovní uplatnění těm, kteří přišli o práci.“ Význam, které úřady práce mají jako zprostředkovatelé práce není podle Jaromíra Drábka potřeba zdůrazňovat, je zřejmý a ve vyspělých společnostech nenahraditelný.

Síť, kterou dnes máme vybudovanou, dokázala podle ministra práce a sociálních věcí během historicky krátké doby, tento základní servis zajišťovat a být dostatečně pružnou v osvojování nových nástrojů aktivní politiky zaměstnanosti. „Po dvou dekádách nastala doba, kdy můžeme zhodnotit a zrekapitulovat dosavadní praxi a upravit vnitřní pravidla fungování úřadů práce tak, aby vykazovaná činnost byla efektivnější, a to jak z hlediska věcného naplňování poslání úřadů práce, tak i z hlediska fiskálních úspor,“ připomněl ministr práce restrukturalizaci plánovanou pro příští rok. Nový zákon podle něho neznamená rušení či omezování činnosti úřadů, jeho cílem je zachování husté sítě pracovišť, kde k úsporám dojde centralizací některých postupů a nákupů služeb a prostředků.  „Zároveň vznikne prostor pro efektivnější využívání státních prostředků na aktivní politiku zaměstnanosti, vytipování nových rizikových oblastí, na něž je nezbytné se zaměřit v důsledku technologického i společenského vývoje a důslednější vykonávání kontrol,“ říká Jaromír Drábek. U příležitosti odborné konference připomíná také nutné úsilí v boji s důsledky hospodářské krize: „Věřím, že tato zvýšená aktivita bude vyžadována jen po omezenou dobu. Vývoj nezaměstnanosti nás snad opravňuje k mírnému optimismu, doufám proto, že se křivka vývoje počtu lidí bez práce bude po několika příštích měsících opět spíše snižovat.“

Pět nových projektů pro rok 2011

Pro následující rok připravilo ministerstvo pět nových nástrojů aktivní politiky zaměstnanosti zaměřených na ty kategorie nezaměstnaných, které jsou na trhu práce nejohroženější. V pilotním režimu jsou v současné době realizovány na úřadech práce. Jedná se o následující projekty:

Projekt „Komplexní poradenský program“

Cílem tohoto projektu je zvýšit motivaci, rozvíjet klíčové dovednosti požadované zaměstnavateli a zprostředkovat zaměstnání u uchazečů o zaměstnání, kteří jsou v evidenci déle než 5 měsíců. Úřad práce vybere „motivované“ klienty z řad dlouhodobě nezaměstnaných uchazečů, kteří postrádají kompetence nutné k efektivnímu hledání, nalezení a udržení si zaměstnání. Komplexní poradenský program bude zaměřen na skupiny obtížně umístitelných uchazečů definovaných v § 33 odst. 1) zákona o zaměstnanosti (fyzické osoby do 20 let a starší 50 let, osoby se zdravotním postižením, evidovaní déle než 5 měsíců, těhotné ženy a matky do devátého měsíce po porodu, osoby vyžadující zvláštní pomoc).

Celkový obsah programu bude dle potřeby 100 - 150 vyučovacích hodin. Aktivita bude nabízena v rámci Individuálního akčního plánu a bude zahrnovat skupinové i individuální poradenské a vzdělávací aktivity, coaching, pracovní diagnostiku, rozvoj klíčových kompetencí pro trh práce, individuální pomoc při vyhledávání a zprostředkování pracovního místa a dodatečnou podporu pro umístění v zaměstnání. Program bude zajišťován externími dodavateli. Obdobné poradenské programy již probíhají na některých úřadech práce. V rámci opatření bude komplexní poradenský program standardizován, rozšířen na všechny úřady práce a bude do něj zařazeno výrazně více uchazečů. Celkově bude v průběhu roku do aktivity zařazeno cca 12 000 uchazečů o zaměstnání. Při úspěšnosti cca 50% lze počítat s dopadem na 6 000 klientů. Projekt nevyžaduje dodatečné náklady. Aktivity budou financovány v rámci prostředků určených na aktivní politiku zaměstnanosti.

Projekt „Praxe pro mladé do 30 let“

Jde o zvýšení zaměstnanosti mladých lidí (míra jejich nezaměstnanosti dosahuje téměř 22%). Úřad práce provede výběr motivovaných uchazečů o zaměstnání do věku 30 let a zároveň evidovaných déle než 5 měsíců a zařadí je do praxe, která zahrnuje poradensko vzdělávací část a pracovní úvazek u vybraného zaměstnavatele.

Mladým lidem budou v průběhu cílené praxe na otevřeném trhu práce poskytnuty odborné znalosti a dovednosti, které napomohou získání a udržení kvalitního a dlouhodobého pracovního místa. V případě potřeby bude před samotnou praxí zajištěna uchazečům rekvalifikace na dané místo. Praxe bude probíhat formou nástroje „společensky účelné pracovní místo“ (SÚPM) realizovaného dle §113 zákona o zaměstnanosti, kdy je zaměstnavatelům, kteří přijmou určitého uchazeče o zaměstnání do pracovního poměru, dotována mzda. V zásadě se jedná o propojení nástrojů aktivní politiky zaměstnanosti a tím zvýšení jejich efektivity. Praxe budou zajišťovány především v podnikatelské sféře.

Do projektu bude zahrnuto 5 000 klientů ÚP. Při úspěšností 50% bude mít opatření dopad na 2500 mladých osob do 30 let. Poradenská část a dohled nad praxí bude zajišťován externě dodavatelem. SÚPM a případná rekvalifikace budou zabezpečovány úřadem práce. Délka pracovního úvazku bude 6 – 12 měsíců. Projekt nevyžaduje dodatečné náklady. Aktivity budou financovány v rámci prostředků na aktivní politiku zaměstnanosti. Jedná se pouze o propojení a sladění nástrojů SUPM a poradenské činnosti, případně rekvalifikace.

Projekt „Vzdělávej se a dál podnikej“

Jde o snížení počtu osob samostatně výdělečně činných, které se v důsledku sezónních prací nebo hospodářské krize dočasně evidují na úřadu práce. Úřad práce vybere z výše definované skupiny uchazečů o zaměstnání klienty, kteří mají zájem na zvýšení kvalifikace a dovedností souvisejících s podnikáním. Tito klienti budou zařazeni do programu školení v oblasti podnikatelských dovedností. Součástí programu bude i spolupráce s místní podnikatelskou entitou s cílem nalézt této skupině klientů uplatnění na místním trhu – kontakt na zakázky atp.

Projekt je nyní pilotně zkoušen na Úřadu práce v Bruntále. Plošné zavedení tohoto opatření předpokládáme od ledna 2011. Průměrně bude do projektu zapojeno cca 500 klientů měsíčně. Při cca 30 % úspěšnosti lze předpokládat dopad na cca 1800 klientů ročně. Projekt bude částečně hrazen z prostředků na APZ. Nebude mít vliv na zvýšení čerpání těchto prostředků.

Projekt „Spolupráce s obcí“

Cílem tohoto projektu je zvýšení počtu klientů úřadů práce, kteří pracují v rámci veřejně prospěšných prací nebo veřejné služby. Úřady práce aktivně vytipují obce, které mohou zajistit veřejně prospěšné práce nebo veřejnou službu. Takto vytipovaným obcím bude nabídnuta zvýšená spolupráce úřadu práce při organizování veřejně prospěšných prací a veřejné služby. Cíl bude kladen na kombinaci obou institutů s tím, že bude preferována činnost na základě veřejné služby, která není pro veřejné rozpočty tolik finančně náročná. V projektu bude využito také příkladů dobré praxe z obcí, kde to funguje a bude využívána také spolupráce s nevládními organizacemi.

Projekt bude pilotně odzkoušen v listopadu na třech úřadech práce. Plošná implementace se počítá od prosince 2010. V návaznosti na realizaci těchto opatření se předpokládá zvýšení počtu klientů pracujících v rámci veřejně prospěšných prací nebo veřejné služby cca o 4000 měsíčně což představuje nárůst cca o 50 000 klientů ročně. Projekt bude hrazen z prostředků APZ a bude velmi finančně náročný. Ročně lze předpokládat náklady cca 300 mil. Kč.

Projekt „Návrat“

Jeho cílem je snížení počtu uchazečů o zaměstnání, kteří zneužívají systém a souběžně s evidencí na úřadu práce pracují na černo. Úřad práce vytipuje tyto klienty a sestaví jim následně individuální akční plán podle § 33 zákona č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti. Podstatou individuálního akčního plánu je účast klienta na poradenských a vzdělávacích aktivitách, které vedou pracovníci úřadu práce. Klient dochází na tyto aktivity nepravidelně každý pracovní den v průběhu cca jednoho měsíce. Výsledkem je, kromě zvýšení kompetencí dotčené osoby, faktické znemožnění výkonu práce na černo. Projekt je nyní pilotně ověřován na Úřadu práce v Lounech. Plošné zapojení se předpokládá již v letošním roce. Každý úřad práce zařadí do projektu podle své velikosti cca 20 – 50 klientů měsíčně. Celkem se předpokládá zapojení cca 2 000 klientů měsíčně. Při cca 50% úspěšnosti lze počítat s dopadem na cca 12 000 klientů ročně.

Tato aktivita nevyžaduje dodatečné náklady na provoz úřadů práce. Vzdělávací aktivity zajišťují pracovníci úřadu práce. Aktivity jsou realizovány v prostorách úřadů práce.

Autor článku: 

Nabízíme Vám možnost BEZPLATNÉHO odběru e-mailového zpravodajství

Přehled příspěvků publikovaných na oborovém portálu BOZPinfo zasílaný každý pátek odpoledne

Provozovatel portálu

Výzkumný ústav bezpečnosti práce, v. v. i.
Jeruzalémská 1283/9
110 00 Praha 1

Sociální sítě VÚBP

facebook linkedin instagram buzzsprout X youtubepinterest

Kde nás najdete

X

Přihlášení

Zapomněli jste heslo?
zašleme vám nové na váš e-mail