Chtěl bych se zeptat, jak si poradit s § 55a NV 68/2010 Sb., kde se píše, že: Úklid pracovišť, sanitárních zařízení a pomocných zařízení se provádí denně. Rozumí se tím, že si pracovníci uklízí po sobě (např. uklizení nářadí po skončené práci), nebo je to úklid "uklízečkou" (ať už externí nebo interní). Máme pracoviště, kde se uklízí externí firmou např. 1x týdně, pak jsou pracoviště, kde si pracovníci uklízí sami a dále pracoviště, kde je směnný provoz, uklízí se 1x denně, ale pouze v pracovní dny, tedy o víkendu a svátky ne.
Důvodová zpráva k novému ustanovení § 55a nařízení vlády vysvětlovala „Jelikož zákon č. 309/2006 Sb. pouze stanoví, že úklid a údržba, mezi níž se řadí i malování, se provádí pravidelně, což v praxi působí potíže při určení, zda lhůty navržené zaměstnavatelem dostatečně pokrývají záměr udržovat čistotu, navrhuje se jednotná lhůta pro úklid pracovišť, sanitárních a pomocných zařízení a diferencované lhůty pro malování s přihlédnutím ke zdrojům znečištění. Současně se nejzazší lhůta pro malování navrhuje prodloužit o 1 rok tam, kde počet zaměstnanců celkově nepřesahuje 5 osob. Navrhovaná úprava rovněž přispěje k tomu, aby bylo možné ze strany zaměstnavatele plánovat malování podle ukazatele znečištění a zároveň přispěje k tomu, aby bylo možné sankcionovat zaměstnavatele v případě, že pravidelnost čištění a malování si stanovil ve lhůtách, které pak zcela popírají původní účel.“
Proto je třeba vykládat toto ustanovení, že se úklid pracoviště provádí každý pracovní den. Bylo možná nepřesné, že nebylo výslovně stanoveno, že se provádí každý pracovní den a že zákonodárce použil obratu „denně“, je však proti logice věci, aby se úklid prováděl i v dny pracovního klidu, kdy k žádnému znečištění pracoviště nedojde.
Jinak samozřejmě pod pojmem úklid je třeba rozumět úklid pracoviště zaměstnancem uklizečem nebo uklizečkou. Nevím jakou práci vykonávají Vaši zaměstnanci, že mají přímo v druhu práce či v náplni práce sjednán i úklid pracoviště, to bych musela znát jejich pracovní smlouvy. Ovšem není možné, aby se např. se mzdovou účetní (či jiným administrativním pracovníkem) sjednával v pracovní smlouvě zároveň i úklid pracoviště, to není její druh práce. Takovou práci je možno s ní sjednat jedině jako další pracovněprávní vztah (další pracovní poměr či dohoda o práci konané mimo pracovní poměr). I úklid je činnost, která musí být vykonávana v pracovněprávním vztahu, je to práce jako každá jiná, navíc z pohledu BOZP práce zásadního významu pro řádné fungování pracoviště.
Vkládat příspěvky do diskuzí mohou pouze přihlášení uživatelé. Využijte přihlašovací a registrační formulář.
Komentáře
úklidové práce v malých firmách