Účast v programu Bezpečný podnik není zbytečná

Zdroj: 

Program Bezpečný podnik, jehož garantem je Státní úřad inspekce práce (SÚIP), má za cíl zvýšit u organizací do programu přihlášených úroveň bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, ochrany životního prostředí, kultury práce a pracovní pohody a vytvořit podmínky pro zavedení integrovaného systému řízení.

Požadavky na systém řízení BOZP, specifikované v programu „Bezpečný podnik“, vychází z principu a zásad uplatňovaných systémovými normami ISO 14001, ISO 9001, ČSN OHSAS 18001:2008 a příručkou ILO-OSH 2001 (vydanou MOP). Podrobně je o programu informováno v rubrice Bezpečný podnik na stránkách SÚIP.

Účast se doporučuje podnikům nad 100 zaměstnanců, zatím se neplánuje rozdělit podniky například na kategorie - malé, střední a velké. Program není určen podnikům, u kterých prováděné činnosti představují jen malá rizika. Účast je dobrovolná, ale podáním žádosti o ověření shody systému řízení BOZP podle programu Bezpečný podnik se subjekt zavazuje k plnění požadavků a podmínek stanovených programem.

Garantem programu Bezpečný podnik za Oblastní inspektorát práce pro hl. m. Prahu je inspektor Tomáš Hora, který metodicky vede kontrolní tým inspektorů a má na starosti veškerou administrativu. Uznává, že podnik, který se do tohoto programu přihlásí, to nemá jednoduché. Musí se vyrovnat se spoustou otázek nejen z oblasti BOZP, ale i hygieny, životního prostředí, požární ochrany (spolu s vyplněnou přihláškou subjekt přikládá i vyjádření KHS, HZS, případně OBÚ, stanovisko České inspekce životního prostředí je zajišťováno SÚIP). Otázky mají nasměrovat podnik, aby si mohl ošetřit svoji vnitřní problematiku vnitropodnikovými předpisy a normami, které umožní vytvořit systém bezpečnosti práce a ochrany zdraví.

„My potom kontrolujeme, jak se podnik s jednotlivými otázkami vypořádal. Musíme zkontrolovat, jak systém používají. Někdy je v pořádku písemně, ale nepoužívá se dobře v praxi. U nových podniků bývá problém, že příliš pospíchají. Všechno chce svůj čas a podle mě tomu chce věnovat alespoň rok, přečíst si metodiku, rozplánovat si úkoly,“ říká Tomáš Hora.

Kontroly trvají okolo 3 měsíců, zúčastňuje se jich cca deset inspektorů. Někdy má podnik více poboček a tím pádem spolupracuje i více inspektorátů. Během této lhůty se odstraňují dílčí nedostatky, ještě se nestalo (alespoň v Praze ne), že by inspektoři museli někomu účast v programu zarazit. Součástí kontroly je i rozhovor inspektorů se zaměstnanci. Jednou z podmínek programu je každoroční vnitřní audit, který musí podnik provést.

Osvědčení má platnost 3 roky „Většina podniků titul opět po třech letech obhájí a v nastaveném systému pokračuje dále. Jen u jednoho podniku se stalo, že titul neobnovil. Byly tam tvrdé další předpisy, které nešly s požadavky Bezpečného podniku dohromady,“ říká Tomáš Hora. Počáteční představa, která měla být pro držitele certifikátu finančně zajímavá, nevyšla. Uvažovalo se o tom, že držitel certifikátu bude od pojišťovny nějak zvýhodněn. Vždy to však byla a je prestižní záležitost. V Praze získalo titul Bezpečný podnik 6 organizací. Jednou z nich je Pražská teplárenská, a. s. Na naše otázky odpovídal Miloslav Čech, vedoucí odboru ekologie, BOZP a PO z Pražské teplárenské, a. s., která obhájila titul Bezpečný podnik již potřetí.

Jaké jsou profese ve Vaší organizaci?

Profese kategorie D v Pražské teplárenské zajišťují výrobu a rozvod tepla a elektřiny. Jedná se o provozní zaměstnance pracující převážně v nepřetržitém provozu. Kategorie THP zajišťuje řízení výroby elektřiny a výroby a distribuce tepla, finance, obchodování, nákup a další nezbytné činnosti potřebné k fungování společnosti.

Jaká jsou opatření na snižování rizik ve Vaší organizaci?

Vyhodnocení rizik je v Pražské teplárenské a.s. chápáno jako základní stavební kámen prevence v péči o BOZP. Výstupem z tohoto hodnocení jsou Registry rizik. Registr je udržovaný v aktuálním stavu, identifikuje a hodnotí rizika z pohledu jejich závažnosti, kategorizuje a řídí je s cílem eliminovat nebo minimalizovat jejich dopady. Vybraná bezpečnostní rizika jsou zahrnuta do cílů a řízena na základě zpracovaných programů s důrazem na prevenci a havarijní připravenost.
Ze zpracovaných Registrů rizik vyplývají požadavky na odbornou a zdravotní způsobilost, požadavky na vybavení osobními ochrannými pomůckami, odkazy na legislativní požadavky a další řízení prostřednictvím Místních provozních předpisů nebo řádů i kategorizace prací. Výsledky identifikace nebezpečí a hodnocení rizik jsou komunikovány s odborovou organizací, všichni zaměstnanci jsou seznamováni s výsledky hodnocení rizik včetně jejich aktualizace. Registr rizik je revidován minimálně jednou ročně.

Mají Vaši zaměstnanci nadstandardní péči?

Realizací programů podpory zdraví na pracovištích, zejména podporou sportovních, relaxačních a rehabilitačních činností a distribucí „vitamínových balíčků“ lze konstatovat, že došlo ke snížení pracovní neschopnosti. Každý ze zaměstnanců společnosti dostává nepeněžní poukázky TICKET MULTI, které může použít na financování sportu, kultury, cestování, vzdělávání, zdravotnictví. Pro všechny zaměstnance v evidenčním stavu je zabezpečeno závodní stravování v průběhu pracovní směny. Tam, kde není vlastní stravovací zařízení, je stravování zaměstnanců řešeno dovozem stravy ze stravovacího zařízení jiného dodavatele, mraženou stravou, poukázkami do zařízení veřejného stravování. Na všechny formy stravování je poskytován příspěvek.

Kontrola zajištění kvalitního stravování zaměstnanců je zajišťována Stravovací komisí. V komisi je zastoupen i zástupce odborové organizace. Komise se mimo jiné podílí i na zavádění a propagaci zdravé stravy.V rámci prevence zdraví jsou pro všechny zaměstnance společnosti zajištěny ve smluvních zdravotních zařízeních, které poskytují závodní preventivní péči zdarma tyto služby:

  • preventivní vyšetření zaměřené na cílové skupiny podle druhu pracovní zátěže;
  • očkování proti chřipce,
  • očkování proti klíšťové encefalitidě,
  • očkování proti žloutence typu A a B,
  • biochemický rozbor krve.

Na jaře a na podzim je všem zaměstnancům distribuován jako prevence proti akutnímu respiračnímu onemocnění balíček vitamínů, který pokryje denní potřebu minerálů a vitamínů. Výběr minerálů a vitamínů je prováděn ve spolupráci s lékařem závodní preventivní péče. Byl zpracován manuál bezpečné práce na počítači, včetně rehabilitačních cviků k počítači, který je přístupný v elektronické podobě na podnikovém intranetu. Od ledna 2007 byl vyhlášen striktní zákaz kouření ve všech prostorách firmy. „Vytěsněním“ kuřáků na místa k tomu určená vedla ke snížení počtu kuřáků, u stávajících kuřáků došlo ke snížení počtu vykouřených cigaret.  Na Intranet byla umístěna informační brožura vydaná VÚBP, v.v.i v roce 2008, Prevence a zvládnutí stresu.  V průběhu roku 2010 bude pro zaměstnance zprovozněno fitcentrum v sídle společnosti.

Vedení společnosti si uvědomuje fakt, že do faktorů, které souvisejí s prací, vstupuje nejen bezpečnost a ochrana zdraví, ale i pohoda při práci, sociální ochrana, pracovní podmínky, psychosociální faktory, mezilidské vztahy, otázky stresu a další. Proto je velká pozornost věnována i oblasti sociální. Všichni zaměstnanci Pražské teplárenské a.s. mají základní výměru dovolené, stanovenou v § 213 zákoníku práce, prodlouženou o jeden týden.  Každý zaměstnanec má svůj osobní účet a z tohoto účtu lze hradit výdaje:

  • spojené se zdravotní péčí,
  • spojené se sportovní činností nebo rehabilitační péčí,
  • spojené s osobním rozvojem zaměstnance,
  • spojené s pojištěním a připojištěním ,
  • spojené s dopravou,
  • spojené s kulturním vyžitím,
  • spojené s letní a zimní rekreací dětí zaměstnance,

Zaměstnancům jsou poskytovány příspěvky na důchodové a životní pojištění.  Při úmrtí v rodině, dlouhodobé nemoci, invaliditě nezaviněné pracovním úrazem, případně při řešení živelné události je zaměstnancům společnosti poskytována sociální výpomoc. V neposlední řadě je společností zajišťována i péče o bývalé zaměstnance – důchodce. Ve stravovacím zařízení v sídle firmy je poskytován příspěvek na 1 jídlo. Jsou zajišťovány čtyři poznávací zájezdy ročně a deset vlastivědných vycházek Prahou s průvodcem Pražské informační služby.

Co vás přimělo k rozhodnutí zapojit se do programu Bezpečný podnik?

Požadavky stanovené k zajištění BOZP považuje management naší společnosti za nedílnou součást svých rozhodovacích aktivit. Společnost se do programu Bezpečný podnik zapojila v roce 2003, poté kdy byl ve společnosti vybudován integrovaný systém jakosti, ochrany životního prostředí a BOZP. Uplatňování systémového přístupu, který v organizaci zohledňuje oblast BOZP včetně pracovního prostředí a ochrany životního prostředí, vyplývá z legislativy Evropské unie tak i z doporučení ILO a normy ČSN OHSAS 18001. Pražská teplárenská a.s. se tak zařadila mezi společnosti, které deklarují, že pro ni péče o BOZP není jen papírovou záležitostí.

Měli jste při získávání titulu Bezpečný podnik nějaké problémy?

V prvních letech se ukázalo, že největším problémem je uvedení nastaveného systému do každodenní praxe, překonání „starých“ přístupů, které byly předávány z generace na generaci. Posun od přetrvávající praxe řešit BOZP ex post k proaktivnímu myšlení.

Co byste poradil ostatním, kteří účast v programu zvažují?

V odborné veřejnosti, čímž myslím především kolegy „bezpečáky“, stále převažuje názor, že přihlášení se k programu Bezpečný podnik, znamená vědomé „odkrytí karet“ vůči inspekčnímu orgánu. Pražská teplárenská a.s. v loňském roce obhájila již potřetí svůj titul. Za všechna ta léta jsem se nesetkal s tím, že by nějakým způsobem došlo k jakékoli situaci, kdy bychom měli problém. Naopak již při zavádění se pracovníci inspekce stali partnery, kteří přispěli svými cennými radami a zkušenostmi k vylepšování celé široké oblasti BOZP.

Úplným závěrem je třeba konstatovat, že pokud se má něco a někdo řídit, je třeba do toho vnést systém a je vlastně zcela jedno, jestli se tomu říká systém nebo nějak jinak.  Naše společnost měla možná jednodušší „startovní“ pozici, protože do projektu Bezpečný podnik vstupovala se systémem zavedeným podle ČSN OHSAS 18001, tehdy ještě specifikace OHSAS. Nic to však nemění na tom, že účast v programu Bezpečný podnik přináší své ovoce v tom, že si všichni zaměstnanci uvědomují svůj podíl na BOZP.

Autor článku: 

Nabízíme Vám možnost BEZPLATNÉHO odběru e-mailového zpravodajství

Přehled příspěvků publikovaných na oborovém portálu BOZPinfo zasílaný každý pátek odpoledne

Provozovatel portálu

Výzkumný ústav bezpečnosti práce, v. v. i.
Jeruzalémská 1283/9
110 00 Praha 1

Sociální sítě VÚBP

facebook linkedin instagram buzzsprout X youtubepinterest

Kde nás najdete

X

Přihlášení

Zapomněli jste heslo?
zašleme vám nové na váš e-mail