Vývojové diagramy pro vývoj a implementaci účinných programů školení bezpečnosti práce. Analýza procesu školení BOZP.
Model vývojového diagramu prezentuje vztahy mezi dílčími procesy celkové bezpečnosti a zdravotnickými kurzy.Tento model by měl usnadnit specialistům na bezpečnost práce pochopení procesů, které zapojují do vývoje a implementace účinného programu školení bezpečnosti práce.
Proces školení
Aby byl užitek programu školení bezpečnosti práce maximální, je potřeba proniknout do vnitřních vztahů zmíněných procesů a vyřešit několik relevantních problémů.
Model školení
Raději, než představit, „jak“ na školení bezpečnosti, představme si model školících procesů, který je dělaný na míru potřebám organizací. Model je založen na prostém konceptu, který zahrnuje důležité bezpečnostní prvky navržené příslušnými institucemi.
Hlavní dokumenty
Množství literatury, která se zabývá školeními bezpečnosti práce, je ohromující. Naštěstí některé nedávné publikace sumarizují nejpotřebnější údaje pro školení bezpečnosti.
Tyto dokumenty jsou publikovány:
ANSI Z940 Committee - Výborem Z940 Amerického národního normalizačního institutu (www.ansi.org/)
NIOSH - Národním institutem pro bezpečnost a zdraví při práci (www.cdc.gov/niosh/homepage.html)
OSHA - Úřadem pro bezpečnost a zdraví při práci (www.osha.gov)
Vytváření modelu
Sumarizací výzkumu školení vyšlo najevo, že dva z programů školení úspěšně vyhověly potřebám. Výzkum provázela diskuse mezi tvůrci programů a účastníky kurzů. Např. hodnocení výukových materiálů, pozornost při výuce a srovnání mezi prvky kurzu a prvky směrnicí OSHA. První z programů obsahoval všeobecnou bezpečnost pro traťové dělníky. Druhý poskytl ergonomické školení pro domácí pečovatele.
MODEL
Obr.1 představuje model vývojového diagramu. Kosočtvercové tvary tvoří rozhodnutí (značení D1-D4)
D1 : Model začíná otázkou, zda je potřeba školení. Obvyklé důvody pro zavedení školení zahrnují též požadavky předpisů, zákonnou povinnost a touhu zdokonalit schopnosti zaměstnanců, co se týče rozpoznání hazardu a monitoringu rizika.
D2 : Rozhodnutí D2 se nabízí pokaždé, kdy je kurz poskytován. Např. pokaždé, kdy je kurz veden, sponzor se může rozhodnout ušetřit finance a nechat si shromáždit údaje o znalostech a dovednostech před kurzem a po jeho absolvování. Samozřejmě, že tato data se podle modelu musí vyhodnotit, než se průběh školení posune dále.
D3 : Všeobecně, pokud byl jednou program bezpečnosti práce vyvinut, bude se periodicky opakovat. Model připouští, že se mohou změnit potřeby organizací a určitý program může být ukončen.
D4 : Program školení je hodnocen za účelem získání informací o kvalitě a provedení. Aby byl tento proces efektivní, školitelé musí být přístupní, svobodomyslní, vytrvalí a nebránit se diskusi. Pokud zhodnocení ukáže, že je třeba zlepšení, učiní se. V opačném případě může být program znovu použit.
Srovnání se směrnicemi OSHA a s normou ANSI Z490.1
Viz. Tab.1, Tab.2
Kdo může použít model ?
Tab.1
Srovnání : OSHA směrnice vs. Model vývojového diagramu
Prvky OSHA | Body vývojového diagramu |
Určit, zda je školení nutné ? | D1 : Je školení nutné |
Identifikovat potřeby školení | Identifikovat potřeby školení |
Identifikovat cíle a plány | Vyvinout učební plán |
Rozvinout učební činnost | Učební aktivita, materiály a specifikace |
Vést školení | Vést školení |
Zhodnotit efektivitu programu | Zhodnotit školení |
Vylepšit program | Provést zlepšení |
Tab.2
Srovnání : Norma ANSI Z490.1-2001 vs. Model vývojového diagramu
Prvky ANSI | Body vývojového diagramu |
Administrace a management programu | - |
Stanovení potřeb | Identifikovat potřeby školení |
Znalosti výukových plánů a podmínek | Vyvinout učební plán |
Návrh školení | Učební aktivita, materiály a specifikace |
Specifikovat místo, rozvrh, kvalifikace školitele, vztah školitel-účastník a hodnotící postup | Učební aktivita, materiály a specifikace |
Určit kritéria k dokončení programu | Učební aktivita, materiály a specifikace |
Provedení programu | Provést školení |
Použití výsledků hodnocení ke zlepšení | Provést zlepšení |
Dokumentace a záznam | Části dílčích procesů |
Závěr
Vývojový diagram umožňuje společnostem najít program plně vyhovující jejich potřebám. Dále nabízí grafické vyjádření, definování vnitřních vztahů mezi prvky programu a rozhodnutími.Model obsahuje jednoznačné rozhodovací body, které se týkají shromažďovaní dat o stavu znalostí a dovedností před uspořádáním kurzu., na které je nutné brát zřetel, abychom zjistili účinnost programu.
Z angličtiny pro BOZPinfo.cz přeložil Jan Černý
ZDROJ:
Jensen, Roger C. Safety Training : flowchart model facilitates development of effective courses / Školení bezpečnosti : model vývojového diagramuje usnadňuje rozvoj účinných kurzů. Professional Safety, 2005, č. 2, s. 26-32.
Vkládat příspěvky do diskuzí mohou pouze přihlášení uživatelé. Využijte přihlašovací a registrační formulář.