Ústřední věstník EU publikoval 30.12.2006 dvě základní právní normy evropské chemické legislativy REACH: Nařízení č. 1907/2006 a směrnici 2006/121/ES. Zatímco směrnice vstoupí v platnost až v r. 2008, nařízení začíná platit již 1.6.2007. Článek uvádí strukturu nařízení a věnuje se dopadům nové chemické legislativy na český chemický průmysl.
Evropský parlament a Rada schválily a Úřední věstník Evropské unie publikoval 30.12.2006 dvě základní právní normy nové evropské chemické legislativy REACH. Svaz chemického průmyslu ČR, ve snaze umožnit společnostem povinným dle této nové legislativy snazší implementaci, zahájil 1. prosince 2006 řešení projektu „Adaptabilita a podpora konkurenceschopnosti“ pro MPSV ČR a Evropský sociální fond., které představuje významnou informační a školicí pomoc. SCHP ČR rovněž založil podnikatelský subjekt ReachCentrum CZ, s.r.o., který nabízí dotčeným společnostem služby reagující na požadavky nařízení REACH.
Úřední věstník Evropské unie publikoval 30.12.2006 dvě základní právní normy nové evropské chemické legislativy REACH:
Tyto právní normy jsou zveřejněny v jazycích Evropské unie, tzn. i česky (a samozřejmě anglicky). České znění směrnice je na sedmi stranách textu, české znění nařízení je na 851 stranách (40 stran úvodního zdůvodnění, 195 stran vlastního textu a 615 stran příloh, kterých je celkem 17).
Směrnice vstupuje v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie. Použije se ode dne 1. června 2008. (Aniž je dotčen druhý pododstavec tohoto článku, použije se čl. 1 bod 6 ode dne 1. srpna 2008).
Tato směrnice je určena členským státům, které zajišťují její transpozici do své legislativy.
Nařízení vstupuje v platnost dnem 1. června 2007.
(Hlavy II, III, V, VI, VII, XI a XII a články 128 a 136 se použijí ode dne 1. června 2008. Článek 135 se použije ode dne 1. srpna 2008. Hlava VIII a příloha XVII použijí ode dne 1. června 2009).
Toto nařízení je závazné v celém rozsahu a přímo použitelné ve všech členských státech.
Struktura nařízení
HLAVA I: OBECNÉ OTÁZKY
Kapitola 1 – Účel, oblast působnosti a použití,
Kapitola 2 – Definice a obecné ustanovení.
HLAVA II: REGISTRACE LÁTEK
Kapitola 1 – Obecná povinnost registrace a požadavky na informace,
Kapitola 2 – Látky považované za registrované,
Kapitola 3 – Povinnost registrace a požadavky na informace pro některé typy izolovaných meziproduktů,
Kapitola 4 – Společná ustanovení pro všechny registrace,
Kapitola 5 – Přechodná ustanovení pro zavedené a oznámené látky.
HLAVA III: SDÍLENÍ ÚDAJŮ A ZAMEZENÍ ZBYTEČNÝM ZKOUŠKÁM
Kapitola 1 – Cíle a obecná pravidla,
Kapitola 2 – Pravidla pro nezavedené látky a žadatele o registraci zavedených látek, kteří je neregistrovali předběžně,
Kapitola 3 – Pravidla pro zavedené látky.
HLAVA IV: INFORMACE V DODAVATELSKÉM ŘETĚZCI
HLAVA V: NÁSLEDNÍ UŽIVATELÉ
HLAVA VI: HODNOCENÍ
Kapitola 1 – Vyhodnocení dokumentace,
Kapitola 2 – Hodnocení látky,
Kapitola 3 – Hodnocení meziproduktů,
Kapitola 4 – Společná ustanovení.
HLAVA VII: POVOLOVÁNÍ
Kapitola 1 – Požadavek povolení,
Kapitola 2 – Udělování povolení,
Kapitola 3 – Povolení v dodavatelském řetězci.
HLAVA VIII: OMEZENÍ VÝROBY, UVÁDĚNÍ NA TRH A POUŽÍVÁNÍ NĚKTERÝCH NEBEZPEČNÝCH LÁTEK A PŘÍPRAVKŮ
Kapitola 1 – Obecné otázky,
Kapitola 2 – Řízení o omezení
HLAVA IX: POPLATKY A PLATBY
HLAVA X: AGENTURA
HLAVA XI: SEZNAM KLASIFIKACÍ A O ZNAČENÍ
HLAVA XII: INFORMACE
HLAVA XIII: PŘÍSLUŠNÉ ORGÁNY
HLAVA XIV: PROSAZOVÁNÍ
HLAVA XV: PŘECHODNÁ A ZÁVĚREČNÁ USTANOVENÍ
PŘÍLOHA I: OBECNÁ USTANOVENÍ O POSUZOVÁNÍ LÁTEK A VYPRACOVÁVÁ NÍ ZPRÁV O CHEMICKÉ BEZPEČNOSTI
PŘÍLOHA II: POK YNY PRO SESTAVENÍ BEZPEČNOSTNÍCH LISTŮ
PŘÍLOHA III: KRITÉRIA PRO LÁTKY REGISTROVANÉ V MNOŽSTVÍ MEZI 1 A 10 TUNAMI
PŘÍLOHA IV: VÝJIMKY Z POVINNOSTI REGISTRACE PODLE ČL. 2 ODST. 7 PÍSM. a)
PŘÍLOHA V: VÝJIMKY Z POVINNOSTI REGISTRACE PODLE ČL. 2 ODST. 7 PÍSM. b)
PŘÍLOHA VI: POŽADAVKY NA INFORMACE UVEDENÉ V ČL. 10
PŘÍLOHA VII: STANDARDNÍ POŽADAVKY NA INFORMACE PRO LÁTKY VYRÁBĚNÉ NEBO DOVÁŽENÉ V MNOŽSTVÍ 1 TUNY NEBO VĚTŠÍM
PŘÍLOHA VIII: DOPLŇKOVÉ STANDARDNÍ POŽADAVKY NA INFORMACE PRO LÁTKY VYRÁBĚNÉ NEBO DOVÁŽENÉ V MNOŽSTVÍ 10 TUN NEBO VĚTŠÍM
PŘÍLOHA IX: DOPLŇKOVÉ STANDARDNÍ POŽADAVKY NA INFORMACE PRO LÁTKY VYRÁBĚNÉ NEBO DOVÁŽENÉ V MNOŽSTVÍ 100 TUN NEBO VĚTŠÍM
PŘÍLOHA X: DOPLŇKOV É STANDARDNÍ POŽADAVKY NA INFORMACE PRO LÁTKY VYRÁBĚNÉ NEBO DOVÁŽENÉ V MNOŽSTVÍ 1000 TUN NEBO VĚTŠÍM
PŘÍLOHA XI: OBECNÁ PRAVIDLA PRO ODCHYLKY OD STANDARDNÍHO REŽIMU ZKOUŠEK PODLE PŘÍLOH VII AŽ X
PŘÍLOHA XII: OBECNÉ POKYNY PRO NÁSLEDNÉ UŽIVATELE K POSUZOVÁNÍ LÁTEK A VYPRACOVÁVÁNÍ ZPRÁV O CHEMICKÉ BEZPEČNOSTI
PŘÍLOHA XIII: KRITÉRIA PRO IDENTIFIKACI PERZISTENTNÍCH, BIOAKUMULATIVNÍCH A TOXICKÝCH LÁTEK A VYSOCE PERZISTENTNÍCH A VYSOCE BIOAKUMULATIVNÍCH LÁTEK
PŘÍLOHA XIV: SEZNAM LÁTEK PODLÉHAJÍCÍCH POVOLENÍ
PŘÍLOHA XV: DOKUMENTACE
PŘÍLOHA XVI: SOCIOEKONOMICKÁ ANALÝZA
PŘÍLOHA XVII: OMEZENÍ VÝROBY, UVÁDĚNÍ NA TRH A POUŽÍVÁNÍ NĚKTERÝCH NEBEZPEČNÝCH LÁTEK, PŘÍPRAVKŮ A PŘEDMĚTŮ
Zavedení této nové chemické legislativy REACH, bude znamenat pro český chemický průmysl a obchod a také pro mnoho průmyslů navazujících, zásadní změnu. V relativně krátké době bude třeba zaregistrovat u Evropské chemické agentury se sídlem v Helsinkách zhruba 1 000 chemických látek (odhad pro ČR).
Už bylo mnohokrát řečeno a mnoha dopadovými studiemi potvrzeno, že implementace legislativy REACH je velmi nákladná finančně, administrativně i sociálně a že nejvíce zatíží hlavně malotonážní výrobce chemických specialit a tzv. „malé a střední podniky“ (MSP).
Svaz chemického průmyslu ČR se soustřeďuje na aktivity podporující implementaci legislativy REACH v našem průmyslu a obchodu. Tyto aktivity jsou soustředěny především do těchto směrů:
1. Pokračování v klasické lobbistické a informační činnosti v oblasti nové evropské chemické legislativy REACH a připravované GHS, včetně připravovaných legislativních opatření na úrovni ČR.
Metody:
2. SCHP ČR zahájil řešení grantového projektu „Adaptabilita a posílení konkurenceschopnosti chemického průmyslu ČR“, na který získal finanční podporu v rámci OP Rozvoj lidských zdrojů. Projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a ze státního rozpočtu ČR.
Zaměření bude na podporu implementace REACH, podporu vývoje a výzkumu – zvláště u MSP, podporu odpovědného podnikání. Jde o logické pokračování aktivit SCHP ČR na dopadových studiích REACH, které SCHP ČR vypracoval s partnery (VUOS, a.s.,CETA, A.d.Little pro MPO, MŽP, JRC/IPTS, MPSV v období 2003–2005). Projekt zahrnuje především kurzy a vzdělávání představitelů subjektů z chemického o průmyslu a navazujících odvětví. Potrvá 21 měsíců.
23.1.2007 se uskutečnila v Kongresovém centru v Praze úvodní konference k tomuto projektu. Na konferenci byly předneseny základní informace o projektu, o legislativě REACH a jeho důsledcích pro podnikatelskou sféru, informace o nových možnostech podpory výzkumu (FP 7, NPV III, finanční fondy), informace o jednotlivých konkrétních aktivitách projektu.
Řešení projektu bude představovat pomoc podnikatelským subjektům při implementaci REACH a při řešení jeho dopadů v regionech České republiky. Zaměření projektu – podpora implementace REACH, podporu vývoje a výzkumu – zvláště u MSP, podpora odpovědného podnikání – představuje komplexní přístup k implementaci nové chemické legislativy.
3. SCHP ČR založil poradensko-konzultační firmu ReachCentrum CZ, s.r.o., která bude na podnikatelském principu poskytovat služby z oblasti implementace REACH, např. těm, kteří si nebudou moci dovolit (nebo ani nebudou chtít) vytvořit specializované pracoviště, či tým, který by se legislativou REACH zabýval. Touto cestou jde i Cefic (Evropská rada chemického průmyslu), který založil nezávislou servisní jednotku ReachCentrum.
K důvodům pro založení patřilo:
1. V SCHP ČR je soustředění know-how ohledně REACH. SCHP ČR sledoval vývoj této legislativy od samého počátku, byl u tvorby základních dokumentů, aktivně se zúčastňoval připomínkování, vytvářel vlastní pozice, byl proškolován a zároveň proškoloval další osoby.
2. SCHP ČR má přímé vazby na rozhodující a nejvlivnější evropské instituce:
a) Cefic s jeho odborným zázemím, včetně nově vytvořeného servisního centra, tzn. možnost rychlé výměny a sdílení informací,
b) Evropský parlament – pro případ možných změn, dodatků a navrhované navazující legislativy,
c) Evropská komise a její odborné útvary (DG Enterprise-Unit REACH),
d) Ostatní evropské chemické asociace, aktivní v REACH (VCI, CIA, UIC, atp.).
Oblasti činnosti:
a) Poradenství, jak získat požadavky připravované legislativy,
b) Management konsorcií – podpora a pomoc při tvorbě konsorcií při společných registracích,
c) Komunikace s centrální Evropskou chemickou agenturou,
d) Asistence při registracích, příp. registrace v zastoupení (pro dovozce) – zadávání požadavků, pomoc při tvorbě dossierů a bezpečnostních listů (bude-li potřebné), pomoc při autorizacích,
e) Vytváření uživatelsky jednoduchých návodů,
f) Archivace a management žádostí o registraci a přístup k těmto datům pro členy konsorcií,
g) Kurzy, semináře, workshopy,
h) Překlady významných dokumentů se vztahem k legislativě do češtiny.
Poznámka: problematika REACH nestojí osamocena. Začíná prolínat do SCHP ČR aktivit „Odpovědné podnikání“ (Responsible Care) a výzkum (ČTP SusChem). Blíže viz www.schp.cz.
ZDROJ:
Janeček, Vladimír. REACH realitou. CHEMagazín, č. 1, XVII., 2007, s. 19 - 21.
Vkládat příspěvky do diskuzí mohou pouze přihlášení uživatelé. Využijte přihlašovací a registrační formulář.