V nařízení vlády č. 361/2007 Sb. je uveden hygienický limit pro hmotnost ručně manipulovaného břemene přenášeného ženou 20 Kg při občasném zvedání a 15 kg při častém zvedání a přenášení. Co znamená pojem hygienický limit břemene 20 kg, jaká je interpretace hmotnosti břemene? Znamená to, že ženy mohou v případě občasného zvedání zvedat maximálně břemeno do hmotnosti 20 kg nebo 30 kg v případě, že budou dvě a budou břemeno zvedat společně?
Pojem hygienický limit není žádným předpisem definován. Při jeho výkladu musíme předně vycházet z § 102 odst. 3 zákoníku práce - zaměstnavatel je povinen soustavně vyhledávat nebezpečné činitele a procesy pracovního prostředí a pracovních podmínek, zjišťovat jejich příčiny a zdroje. Na základě tohoto zjištění vyhledávat a hodnotit rizika a přijímat opatření k jejich odstranění a provádět taková opatření, aby v důsledku příznivějších pracovních podmínek a úrovně rozhodujících faktorů práce dosud zařazené podle zvláštního právního předpisu jako rizikové mohly být zařazeny do kategorie nižší. K tomu je povinen pravidelně kontrolovat úroveň bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, zejména stav výrobních a pracovních prostředků a vybavení pracovišť a úroveň rizikových faktorů pracovních podmínek, a dodržovat metody a způsob zjištění a hodnocení rizikových faktorů podle zvláštního právního předpisu.
Metody hodnocení vlivu práce na zdraví můžeme rozdělit na hodnocení vlastní expozice a hodnocení možných účinků této expozice na zaměstnance. K hodnocení expozice (tj „vystavení účinku působení faktoru“) se využívá hygienický limit. Změří se hodnota výskytu faktoru v pracovním prostředí a porovnává se s hygienickým limitem. Přitom se zhodnotí, zda zaměstnanec, který v daném prostředí pracuje, je vystaven škodlivině v závislosti na míře výskytu škodliviny v prostředí.
Hygienický limit vychází ze zevrubného a odborného hodnocení nebezpečných vlastností faktoru, vztahujícího se ke zdraví exponovaných zaměstnanců. Přitom je využíváno všech dostupných informací o působení faktoru. Vychází se z údajů získaných experimentálně za kontrolovaných podmínek a z poznatků praxe. Experimentálně získané poznatky jsou považovány za nejlepší, ale z etických důvodů je není možno u lidí získat pro dávky/koncentrace škodlivin poškozující zdraví. Poznatky z praxe vycházejí ze zdravotnického dohledu nad prací, kdy můžeme nalezené odchylky od normálních hodnot ukazatelů zdravotního stavu porovnat s výskytem nebezpečných faktorů.
Pro tvorbu limitů jsou také vyhodnocovány zdravotní dopady havarijních stavů a mimořádných expozic. Při navrhování hygienického limitu je třeba přihlížet i k dalším okolnostem, které jsou pro hodnocení dopadu na zdraví důležité. Takovouto okolností může být třeba závažnost poškození zdraví nebo možnost záchytu prvních změn zdravotního stavu. Z těchto expertních hodnocení pak vychází návrh limitu. Tento návrh je pak podkladem pro legislativní zakotvení limitu. Limit není významný jen z hlediska zdraví konkrétních pracovníků vystavených dané škodlivině, ale má i další dopady.
Pokud se týká konkrétně § 29 nařízení vlády č. 361/2007 Sb., tak je třeba si uvědomit, že toto ustanovení je zařazeno v hlavě IV. Podmínky ochrany zdraví při práci s fyzickou zátěží a že všechna ustanovení této hlavy se váží k hodnocení celkové fyzické zátěže zaměstnance a celkovému energetickému výdeji zaměstnance za směnu. V § 29 a § 30 je definováno, co se rozumí ruční manipulací s břemenem a upřesňuje se, že tato manipulace představuje zásadní riziko poškození zejména bederní páteře. Samostatná úprava ruční manipulace s břemenem je implementací směrnice 90/269/EHS. Váhové limity břemen jsou odděleně upraveny pro muže a ženy, a to jak při občasném zvedání a přenášení, tak pro pravidelné, včetně kumulativních hmotností, které jsou upraveny pro osmihodinovou směnu. Tam, kde se manipulace s břemenem provádí jako pravidelná práce ve směně, je důležité, aby nebyla časově soustředěna do jednoho úseku, ale aby byla naplánovaná tak, že bude rozložena po celou dobu trvání směny. Tento požadavek je vázán na skutečnost, že při ruční manipulaci s břemenem je vydáván určitý energetický výdej, který musí být dodržován, pokud nemá dojít k přetěžování sil zaměstnance. Nařízení vlády vymezuje, co se rozumí občasným zvedáním a přenášením a častým přenášením. To vše je pak zřejmé z tabulky č. 1 přílohy č. 5 nařízení vlády č. 361/2007 Sb.
Platí zásada, že hodnocení zdravotního rizika při ruční manipulaci s břemenem zahrnuje mimo posouzení hmotnosti ručně manipulovaného břemene a jeho přípustné kumulativní hmotnosti i vynakládaný energetický výdej zaměstnance při této práci. Proto jsou také v příloze č. 5 k nařízení vlády nejprve stanoveny přípustné hodnoty energetického výdeje a teprve následně jsou stanoveny přípustné hmotnosti ručně přenášených břemen.
Pro měření energetického výdeje a srdeční frekvence platí, že musí být prováděno podle normových hodnot. Ve smyslu § 83a zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví, ve znění pozdějších předpisů, vyšetření v oboru fyziologie může provádět pouze osoba odborně způsobilá, která je držitelem osvědčení o autorizaci podle tohoto zákona.
Z § 29 nařízení vlády č. 361/2007 Sb. je zřejmé, že hygienický limit pro hmotnost ručně manipulovaného břemene přenášeného ženou při občasném zvedání a přenášení je 20 kg, při častém zvedání a přenášení 15 kg. Hygienický limit pro kumulativní hmotnost ručně manipulovaného břemene ženou je 6 500 kg za osmihodinovou směnu. Hygienický limit pro hmotnost ručně manipulovaného břemene ženou při práci vsedě jsou 3 kg. Tyto limity jsou maximální hygienické limity. Občasným zvedáním a přenášením břemene se rozumí přerušované zvedání a přenášení břemene nepřesahující souhrnně 30 minut za osmihodinovou směnu; častým zvedáním a přenášením břemene se rozumí zvedání a přenášení břemene přesahující souhrnně 30 minut za osmihodinovou směnu. Znamená to tedy, že při častém zvedání, tedy při zvedání častějším než po 30 minut za směnu smí žena přenášet břemena maximálně do hmotnosti 15 kg. Při občasném zvedání, tedy při zvedání, které je přerušované a nepřesahuje souhrnně 30 minut za směnu, může žena přenášet břemena maximálně do hmotnosti 20 kg. Nařízení vlády dnes již nestanoví přesně členění limitů přenášení břemen v rukou, pomocí jednoduchých vozů, motorových vozíků jako to měly ve zvyku předchozí právní úpravy, ale přenášení břemen právě vidí v kontextu s energetickým výdejem zaměstnance, a proto stanoví jen základní meze, přes které skutečně nelze v praxi jíti. Nicméně maximální hodnota břemena pro přenášení u mužů 50 kg a u žen 20 kg je nepřekročitelná mez, těžší břemena nemohou ani muži ani ženy přenášet, byť by je přenášeli ve dvojicích.
Vkládat příspěvky do diskuzí mohou pouze přihlášení uživatelé. Využijte přihlašovací a registrační formulář.
Komentáře
Přenášení břemene dvěma zaměstnanci........
Re: Přenášení břemene dvěma zaměstnanci........
Váha předmětu drženého ženou
Zvedání břemen