Pravidelně začátkem kalendářního roku upozorňujeme na stránkách BOZPinfo na legislativní změny a novinky, které by neměly uniknout naší pozornosti. Nejinak tomu bude i letos. Vzhledem k tomu, že k datu 1.1.2010 nedojde v našich dvou základních zákonech – v zákoníku práce a v zákoně č. 309/2006 Sb., kterým se stanoví další požadavky na zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci - k žádným převratným změnám, zaměříme naši pozornost k zákonům nám blízkým ze sociální oblasti.
Předem ale musím upozornit, že nezačne platit zákon č. 266/2006 Sb., o úrazovém pojištění, neboť jeho účinnost byla opětovně odložena, tentokrát k datu 1.1.2013. Nebude vydáno ani delší dobu avizované nové nařízení vlády, které by nahradilo nařízení vlády č. 494/2001 Sb., kterým se stanoví způsob evidence, hlášení a zasílání záznamu o úrazu, vzor záznamu o úrazu a okruh orgánů a institucí, kterým se ohlašuje pracovní úraz a zasílá záznam o úrazu, neboť bylo rozhodnuto, že nové bude vydáno s účinností k datu 1.1.2011, aby se zaměstnavatelé mohli na něj řádně připravit.
A nyní k těm nejdůležitějším. Tři dny před Novým rokem 2010 začal platit zákon č. 222/2009 Sb., o volném pohybu služeb, který do našeho právního řádu implementuje Směrnici Evropského parlamentu a Rady 2006/123/ES ze dne 12.12.2006 o službách na vnitřním trhu a jeho prováděcí zákon č. 223/2009 Sb. Zákon upravuje přeshraniční poskytování služeb, práva a povinnosti poskytovatelů služeb, práva jejich příjemců, nově ustanovuje tzv. jednotná kontaktní místa, jejich činnost a uspořádání, přičemž těmito místy jsou obecní živnostenské úřady se sídlem v kraji, dále vznik oprávnění k poskytování služeb ze zákona a dozor nad poskytovateli služeb na vnitřním trhu Evropské unie. Podnikatelé – včetně podnikatelů v oblasti BOZP - tak budou moci již od Nového roku 2010, respektive ještě před koncem roku 2009, využívat změn, které nový zákon přinese.
Na Nový rok 2010 bude změněn zákon o důchodovém pojištění zákonem č. 306/2008 Sb. Tím se realizuje tzv. první etapa důchodové reformy. Tento zákon totiž provádí podstatné změny v důchodovém pojištění a pro nás především ve vymezení invalidity. Dosavadní systém posuzování poklesu schopnosti soustavné výdělečné činnosti zavedl do posudkové činnosti v základním důchodovém pojištění princip funkčního přístupu k hodnocení zdravotního stavu a jeho důsledků. Formou konkrétních posudkových zásad a hledisek (uvedených v prováděcím právním předpise – vyhláška č. 284/1995 Sb., ve znění pozdějších předpisů) bylo zároveň sjednoceno posudkové hodnocení jednotlivých druhů zdravotních postižení a jejich funkčních důsledků. Záměrem nového zákona je, aby osvědčené principy zůstaly zachovány.
Novela zákona tudíž přináší tato opatření:
Posiluje se i význam hodnocení stabilizace zdravotního stavu a adaptace na zdravotní postižení. Nově se stanoví, aby posudkový orgán při posouzení pracovní schopnosti určoval, zda a v jakém rozsahu je pojištěnec schopen vykonávat výdělečnou činnost. Dosavadní plný invalidní důchod se považuje za invalidní důchod pro invaliditu třetího stupně, částečný invalidní důchod se považuje za invalidní důchod pro invaliditu prvního nebo druhého stupně, plná invalidita se považuje za invaliditu třetího stupně a částečná invalidita se považuje za invaliditu prvního nebo druhého stupně. Změna tohoto členění se projeví i v ostatních zákonech, např. zákoně o zaměstnanosti nebo zákoníku práce. Velice důležitou změnou, kterou přinese tato novela je, že starobní důchodci nebudou muset nadále uzavírat pouze pracovní poměry na dobu určitou. Do budoucna i po dobu pobírání starobního důchodu, mohou si poživatelé starobního důchodu rozhodnout, jestli budou pracovat v pracovním poměru na dobu určitou nebo neurčitou. Právní úpravy pracovního poměru na dobu určitou v zákoníku práce se však tato úprava nedotýká, budou považováni za běžné zaměstnance.
Na Nový rok 2010 nabude účinnosti zákon č. 362/2009 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s návrhem zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2010. Jedná se o rozsáhlý změnový zákon, který se dotýká především zákonů z oblasti daní a financí, zejména zákona č. 338/1992 Sb., o dani z nemovitosti, zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, zákona č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních a zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty. Tento zákon ale také přináší v oblasti nemocenského pojištění (v zákoně č. 187/2006 Sb.) celkem čtyři velice důležité změny, které se týkají zaměstnanců. Jedná se o to, že
Na Nový rok 2010 se mění zákon č.117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, a to v v podmínkách jedné dávky – rodičovského příspěvku. Dne 1.7.2009 byly na základě zákona č. 326/2009 Sb. navýšeny rodičovské přídavky o 50 Kč. O tři měsíce později na základě zákona č. 362/2006 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s návrhem zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2010, se podmínky vzniku nároku na tuto dávku a výše této dávky mění opět - navrací se původní hranice. Nárok na přídavek na dítě má nezaopatřené dítě, jestliže rozhodný příjem v rodině nepřevyšuje součin částky životního minima rodiny a koeficientu 2,40. Výše přídavku na dítě činí za kalendářní měsíc, jde-li o nezaopatřené dítě ve věku
Vkládat příspěvky do diskuzí mohou pouze přihlášení uživatelé. Využijte přihlašovací a registrační formulář.
Komentáře
Poděkování paní JUDr. Dandové a malé doplnění článku.
Doplnění č.2