Konflikty na pracovištích vytvářejí špatné pracovní klima, snižují uspokojení pracovníků z práce a způsobují pokles pracovní výkonnosti. Vznikají většinou z propojení nepříznivých okolností vznikajících z jednání zúčastněných osob a z rámcových podmínek práce. Systematický management konfliktů se orientuje na úkoly ve třech rovinách:
Rovina 1. Trvale překonávat vznikající napětí. Jsou tři možnosti, jak na konflikty reagovat: a) Postižený neoznačí konflikt jako konflikt, bude předstírat, že se nic neděje, naučí se s tím žít. b) Postižený začne bojovat. c) Postižený se pokusí vyvolat konstruktivní rozhovor o problému a překonat konflikt. Poslední možnost je jediná cesta, jak trvale překonat rušivé vlivy na mezilidské vztahy.
Rovina 2. Konflikty a jejich příčiny včas rozpoznat. Jasné a jednoduché komunikační cesty, transparentní rozhodovací procesy a otevřená komunikace o zdrojích napětí umožňuje tyto přirozené strukturální zdroje konfliktů neutralizovat. Umění zvládat tyto přirozené zdroje napětí není v tom, jak je odstranit, ale jak je poznávat a proaktivně k nim přistupovat. Na rozdíl od přirozených zdrojů napětí existují i konfliktní, tj. nesprávné, nevhodné způsoby jednání nadřízených i spolupracovníků. Tyto způsoby jednání lze na rozdíl od přirozených zdrojů napětí změnit a odstranit.
Rovina 3. Minimalizovat existující potenciál konfliktů. Jde o to zajistit, aby spor ve věcné záležitosti nepřerostl v mezilidský konflikt.
Kromě základního osobního postoje každého účastníka jednání, je také důležitý způsob komunikace. Pro uvolnění nežádoucího napětí lze použít dvě komunikační techniky: Poselství typu "já" a Aktivní naslouchání. Systematicky uplatňovaný management konfliktů může trvale ovlivnit firemní kulturu a posílit růst produktivity.
Celý článek: Moderní řízení (česky)
<?xml:namespace prefix = o /??>
Vkládat příspěvky do diskuzí mohou pouze přihlášení uživatelé. Využijte přihlašovací a registrační formulář.