Obracím se na vás s dotazem, který se týká jízd nákladních vozidel a jejich řidičů. Může zaměstnavatel nařídit svým zaměstnancům, řidičům dálkové dopravy, aby v době vykládky a následné nakládky (v cizině) čekali pouze v kabině svých vozidel, a to po dobu velmi často i 45 hodin? Nechce jim proplácet nocleh např. v motorestu, či jiném ubytovacím zařízení. Prý mají v kabině lůžko a k tomu prostornou kabinu, což jim prý musí i po tak dlouhou dobu stačit. Je prosím někde uvedeno, jak dlouho může být celistvý odpočinek v kabině vozidla dálkové přepravy?
V čl. 8 odst. 8 nařízení (ES) č. 561/2006 se uvádí: „Pokud se tak řidič rozhodne, smí trávit denní dobu odpočinku nebo zkrácenou týdenní dobu odpočinku mimo místo obvyklého odstavení vozidla v zaparkovaném vozidle, je-li vybaveno lehátkem pro každého řidiče.“ Přičemž „běžnou týdenní dobou odpočinku“ se rozumí doba odpočinku v celkovém trvání nejméně 45 hodin a „zkrácenou týdenní dobou odpočinku“ se rozumí doba odpočinku kratší než 45 hodin, která smí být za podmínek stanovených v čl. 8 odst. 6 zkrácena na nejméně 24 po sobě následujících hodin.
Z toho vyplývá, že běžnou týdenní dobu odpočinku by nemělo být možné čerpat v zaparkovaném vozidle. Výklad tohoto ustanovení je však nejednotný a i jednotná evropská metodika pro kontrolní orgány v oblasti silniční dopravy uvádí: Tím, že nařízení explicitně umožňuje čerpání zkrácené týdenní doby odpočinku (24 hodin) v řádně vybaveném vozidle, mohlo by se zdát, že vylučuje možnost čerpání běžné týdenní doby odpočinku ve vozidle. Ve skutečnosti se na tom však většinou netrvá, neboť nařízení nevylučuje tuto možnost ani u odpočinku, který se skládá ze zkrácené doby odpočinku a náhrady za dříve zkrácenou týdenní dobu odpočinku.
Poslední věta znamená, že při výkladu, který by striktně zakazoval čerpat běžnou týdenní dobu odpočinku, by docházelo k paradoxní situaci, kdy by řidič sice nemohl čerpat ve vozidle 45 h (tedy běžný) odpočinek, mohl by ale zcela v souladu s nařízením ve vozidle čerpat např. až 65 h odpočinek (21 h jako kompenzaci za předchozí zkrácení odpočinku a 44 h jako zkrácený odpočinek). S ohledem na tuto nejednotnost se kontrolní orgány v oblasti silniční dopravy v ČR při provádění kontrolní činnosti nezaměřují speciálně na zjišťování, kde byly doby odpočinku čerpány. Ministerstvo dopravy má ovšem informace, že některé státy se na tyto kontroly zaměřují a využívají je jako záminku pro vysoké postihy zahraničních dopravců/řidičů.
Vkládat příspěvky do diskuzí mohou pouze přihlášení uživatelé. Využijte přihlašovací a registrační formulář.