Na dotaz odpověděl ing. Antonín Dušátko
Máme staré vysokozdvižné vozíky ve stáří 18 – 23 let. Nevím zda musí být bezpečnostní pas i na těchto vozících, které na to nejsou přizpůsobeny. Lze to vyřešit dodatečnou montáží? Nebo je nutno vyměnit kompletní sedačky, které již uchycení mají?
Ztráta stability – převrácení motorového manipulačního vozíku (zejména do strany) představuje základní problém bezpečnosti jejich provozu a obsluhy, spojený se značnou úrazovostí – a to i nejzávažnější. Ve snaze o eliminaci, resp. snížení následků uvedené události ukládají bezpečnostní předpisy jak zaměstnavatelům, tak i zaměstnancům řadu konkrétních povinností.
V návaznosti na obsah dotazu lze uvést zejména Nařízení vlády č. 378/2001 Sb., které v příloze č. 3 bod 5 stanoví – cituji: “Vybavení zdvižného manipulačního vozíku zařízením k omezení rizika převrácení, jako jsou například:
a) ochranná konstrukce pro obsluhu,
b) konstrukce zabraňující převrácení vozíku,
c) konstrukce zajišťující při převrácení obsluze dostatečný bezpečný prostor mezi vozíkem, terénem čí podlahou,
d) zádržný systém, zajišťující připoutání obsluhy k sedadlu, aby nedošlo k jejímu přimáčknutí při převrácení vozíku“.
Z výše uvedené formulace zcela jednoznačně vyplývá, že použití bezpečnostního pasu tvoří pouze jeden z prostředků požadovaných citovaným bezpečnostním předpisem. Dále je třeba si uvědomit, že u starších vozíků, kde by dodatečná instalace bezpečnostního pasu mohla znamenat i jistý zásah do konstrukce, je nutno možnost uvažované změny předem projednat s výrobcem, popř. dodavatelem příslušného vozíku, resp. se zástupcem zplnomocněným výrobcem. Starší bezpečnostní předpisy pro motorové vozíky takovéto úpravy charakterizovaly jako podstatné změny nebo úpravy na vozících, které bylo možno provést až po odsouhlasení výrobcem vozíku, resp. státní zkušebnou.
Ing. Antonín Dušátko
Vkládat příspěvky do diskuzí mohou pouze přihlášení uživatelé. Využijte přihlašovací a registrační formulář.