Zvládají manažeři organizaci svého časového harmonogramu? Potřebuje vůbec běžný manažer připomínat lhůty a termíny? Uvědomují si jednatelé, ředitelé či vedoucí své zákonné povinnosti dané Zákoníkem práce a jinými zákony či předpisy v souvislosti s BOZP či požární ochrannou? Je ve firmách stanovena zodpovědnost za plnění těchto povinností?
Zvládají manažeři organizaci svého časového harmonogramu? Potřebuje vůbec běžný manažer připomínat lhůty a termíny? Uvědomují si jednatelé, ředitelé či vedoucí své zákonné povinnosti dané Zákoníkem práce a jinými zákony či předpisy v souvislosti s BOZP či požární ochrannou? Je ve firmách stanovena zodpovědnost za plnění těchto povinností?
V naší každodenní praxi se velmi často setkáváme se zajímavou diskusí s managery různých firem o tom, zda je vůbec potřeba nějaká speciální aplikace pro připomínání lhůt a termínů. Jejich standardní námitky mívají některé společné aspekty:
Jak na tyto námitky reagovat? K prvnímu bodu je možné konstatovat, že vše je závislé na smluvním ujednání. V praxi bývá často výslovně uvedeno, za co dodavatelská firma zodpovídá. V takových případech je velmi problematické do smlouvy, resp. procesu sledování, zařadit další novou položku (důvodem může být například neexistence přesně definovaných závazných procesů, jak informovat o nové položce). Proto i argumentem dodavatelské společnosti velmi jednoduše bývá: „Ve smlouvě je specifikováno hlídat lhůty pro tyto položky: …“. To tedy znamená, že firma je zodpovědná jen za vyjmenovanou část lhůt.
A kde je tedy ten zbytek položek pro připomínání ve společnosti? Pokud se na to zeptáme manažera, tak zjistíme, že pokrčí rameny s argumentem, že na to má smlouvu. Ve skutečnosti manager nemá žádný systém, do kterého by mohl nahlédnout a provést kontrolu, zda sleduje všechny položky, které sledovat má. A většinou je i těžké v několika smlouvách, které jsou psané různými styly, tyto informace dohledat. Přitom existují dostupná řešení, která umožní spravovat velmi přehledně všechny položky ve společnosti.
Myslíte si, že by komplexní systém pro připomínání lhůt mohl být pomocníkem pro managera, aby byla správa všech termínových aspektů na jednom místě?
Lze vůbec nějak vyvrátit druhý uvedený argument? Lze se jistě domnívat, že je to dáno velmi slabým právním vědomím a obrovskou roztříštěností a rozsáhlostí právních předpisů. Možná bychom my všichni zúčastnění v oblasti BOZP měli ještě více vysvětlovat, že daná pravidla a předpisy nejsou definovány „proti firmě“, ale pro její dobro a klid manažera.
A co říci na argument „papírového pořádku“? Lze udržet běžné množství firemních množství informací přehledně v papírové podobě? Podle názoru odborníků, i dle prostého manažerského rozumu – nikoli! Preferujete papír, nebo je pro vás elektronická forma to, bez čeho si už dnes své fungování ani nedovedete představit?
Téměř všechny společnosti již využívají informační technologie k tomu, aby zabezpečili účetnictví, komunikovali elektronicky, či získávali informace z internetu. Mnoho společností dokonce používá komplexní informační systémy (známé pod zkratkou ERP). Ale žádný takový podnikový systém nesleduje legislativu v oblasti bezpečnosti – proto tedy specializovaná aplikace k zabezpečení bezpečnosti práce má své místo.
Vkládat příspěvky do diskuzí mohou pouze přihlášení uživatelé. Využijte přihlašovací a registrační formulář.
Komentáře
Podceňování
ISO
Re: ISO
Závazné termíny