Jak řešit bezpečnost práce při nakládce stohovatelných palet, když výška tří nastohovaných palet je 2 850 mm a výška ložného prostoru kamionu činí 3 000 mm. Dopravce požaduje v rámci úspor ložit tři nastohované palety. Dosud byly loženy pouze dvě palety. ČSN 26 9030 stanoví výšku stohu nejvýše 2 000 mm. Při rozdělení je špatná manipulace pro nedostatek místa a současně hrozí poškození kamionu. Který předpis je závazný pro tuto činnost? Je možné si utvořit vlastní předpis a za jakých podmínek?
Současně manipulovaný stoh palet – a to jak prázdných, tak i ložených, je chápán jako manipulační jednotka. Zásady pro tvorbu, bezpečnou manipulaci a skladování manipulačních jednotek jsou stanoveny zejména v ČSN 26 9030. Maximálně povolená výška současně manipulovaných palet (stohu palet) dle této ČSN – 2 000 mm vychází z ČSN 26 9041 – Manipulační jednotky. Jednotné modulové řady, kde je tato výška uvedena jako maximální.
Bez ohledu na výše uvedené je nutno si, z hlediska bezpečnosti prováděné nakládky (ale i vykládky) kamionů, včetně bezpečnosti jejich provozu, uvědomit zejména tyto skutečnosti:
1. při manipulaci se stohem palet v rámci nakládky a vykládky kamionů je nutno zajistit jednak potřebnou soudržnost takto vytvořené manipulační jednotky, jednak odpovídající stupeň bezpečnosti prováděných manipulací – zejména v závislosti na způsobu nakládky, resp. vykládky příslušných kamionů (z jedné či obou stran), jejich provedení, (kupř. skříňový typ), fixaci příslušné manipulační jednotky – stohu palet apod.,
2. uvedená výška byla stanovena v závislosti na bezpečnost prováděných manipulačních operací se stohem palet, nikoliv ale v závislosti na přepravě vlastního stohu palet – kupř. na ložné ploše nákladních vozidel. Nutno si uvědomit, že při jízdě vozidla (zejména při jeho rozjezdu, brzdění, jízdy do zatáčky apod.) vznikají značné síly, které se přenášejí též na převážené náklady.
Považuji za potřebné provést odborné posouzení rizik celého uvažovaného manipulačně přepravního cyklu, včetně specifikace uvažovaných palet, způsobu fixace jednotlivých palet ve stohu, včetně fixace samotného stohu palet na ložné ploše vozidla a v jeho přepravním prostoru, jakož i posouzení vhodnosti používaných manipulačních prostředků a prostorových podmínek na jednotlivých pracovištích v rámci celého manipulačně přepravního cyklu. Součástí odborného posouzení by mělo být i praktické odzkoušení celého cyklu, a to i za extrémně možných provozních podmínek – maximální brzdění, jízdy do zatáčky s maximálně možnou rychlostí a pod. (s výjimkou havárie vozidla). Podle výsledku provedeného posouzení rizik lze uvažovat o dalším možném postupu; v kladném případě včetně stanovení technologického postupu pro celý manipulačně přepravní cyklus, jehož součástí by měly být i požadavky na zajištění bezpečnosti práce.
Ing. Antonín Dušátko
Vkládat příspěvky do diskuzí mohou pouze přihlášení uživatelé. Využijte přihlašovací a registrační formulář.