Existuje zákon, který v případě evakuace kancelářských prostor, nařizuje vybavit zvláště vyškolené zaměstnance, kteří budou ostatním kolegům pomáhat při evakuaci, viditelnými vestami či jiným vybavením?
Na Vaši otázku dává odpověď ustanovení § 102 odst. 6 zákoníku práce č. 262/2006 Sb. Podle něj platí, že „Zaměstnavatel přijímá opatření pro případ zdolávání mimořádných událostí, jako jsou havárie, požáry a povodně, jiná vážná nebezpečí a evakuace zaměstnanců včetně pokynů k zastavení práce a k okamžitému opuštění pracoviště a odchodu do bezpečí; při poskytování první pomoci spolupracuje se zařízením poskytujícím pracovnělékařskou péči. Zaměstnavatel je povinen zajistit a určit podle druhu činnosti a velikosti pracoviště potřebný počet zaměstnanců, kteří organizují poskytnutí první pomoci, zajišťují přivolání zejména zdravotnické záchranné služby, Hasičského záchranného sboru České republiky a Policie České republiky a organizují evakuaci zaměstnanců. Zaměstnavatel zajistí ve spolupráci se zařízením poskytujícím pracovnělékařskou péči jejich vyškolení a vybavení v rozsahu odpovídajícím rizikům vyskytujícím se na pracovišti.“
Přijetí opatření pro případ mimořádných událostí je součástí prevence rizik, kterou musí každý zaměstnavatel (tedy i zaměstnavatel, jehož zaměstnanci pracují výhradně v kancelářských prostorách) provádět soustavně. Vzhledem k tomu, že v těchto případech se zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci prolíná s protipožární ochranou a s poskytnutím první pomoci, je uloženo zaměstnavateli, aby zajistil potřebný počet zaměstnanců, kteří organizují poskytnutí první pomoci, zajišťují přivolání zejména zdravotnické záchranné služby, Hasičského záchranného sboru České republiky a Policie České republiky a organizují evakuaci zaměstnanců. Přitom se samozřejmě musí vycházet z potřeb jednoho každého zaměstnavatele a hlavně z toho, v jakých prostorách zaměstnavatel má svá pracoviště. V každém případě by měl v těchto otázkách spolupracovat s majitelem nebo správcem objektu, v kterém má např. své kancelářské prostory pronajaty apod. a hlavně s lékařem závodní preventivní péče.
Ve své podstatě to není jen otázka vlastní evakuace zaměstnanců, ale to je celý komplex opatření ke zdolávání mimořádných opatření a to souvisí např. s umístěním bezpečnostních značek (viz ustanovení § 6 zákona č. 309/2006 Sb., o zajištění dalších podmínek bezpečnosti a ochrany zdraví při práci), s vybavením pracoviště prostředky první pomoci (viz ustanovení § 2 zákona č. 309/2006 Sb. a část 8 přílohy nařízení vlády č. 101/2005 Sb., o podrobnějších požadavcích na pracoviště a pracovní prostředí). Nakonec právní úprava sanitárních zařízení (to se ale netýká pracovišť kancelářské typu) je obsažena v nařízení vlády č. 178/2001 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví zaměstnanců při práci, ve znění pozdějších předpisů.
Vkládat příspěvky do diskuzí mohou pouze přihlášení uživatelé. Využijte přihlašovací a registrační formulář.
Komentáře
Nesměřuje dotaz někam jinám?
Asi ne...
Re: Asi ne...