Pracuji ve firmě jako účetní, fakturantka a také pokladní. Mám na starosti jak korunovou, tak valutovou pokladnu včetně cenin apod. Příruční pokladnu uschovávám po pracovní době do trezoru, avšak samotná místnost, kde mám pokladní hotovost přes den, t.j. účtárna, je průchozí, není zabezpečená a často bývám v kanceláři sama. Mám v kanceláři ještě malý trezorek, který je pouze na uzamknutí. Zajímalo by mě, s ohledem na moji bezpečnost, zda je firma povinna nějakým způsobem zajistit místnost, kde je pokladna, kde vyplácím hotovost. Zda existuje nějaký právní předpis, který toto upravuje.
Obecně závazný právní předpis o tom, jak má vypadat pokladna, skutečně neexistuje. To je věc jen a jen zaměstnavatele. Většina zaměstnavatelů si vypracovává určitý řád pokladny, který obsahuje i otázky bezpečnosti zaměstnanců zde pracujících. Zaměstnavatel totiž odpovídá za bezpečnost zaměstnanců, on musí vytvořit takové podmínky na pracovišti, aby eliminoval všechna možná byť jen teoretická rizika, v daném případě včetně rizika Vašeho přepadení. Žádný předpis tedy nestanoví, jestli má být pokladní místnost přepažena a pokladní má sedět tzv. za přepážkou nebo jestli má pokladní sedět v klasické kanceláři, to vše je jen věc zaměstnavatele nebo jestli se do kanceláře pokladny bude vstupovat jen na zazvonění. Zároveň to však je i do jisté míry i věc zaměstnance, protože vy asi máte uzavřenou dohodu o odpovědnosti k ochraně hodnot svěřených zaměstnanci k vyúčtování a Vy můžete podle § 253 zákoníku práce upozornit zaměstnavatele na závady v pracovních podmínkách, které brání Vašemu řádnému hospodaření se svěřenými hodnotami a když by Vám zaměstnavatel do 15 dnů neodpověděl nebo neučil žádné kroky ke zlepšení, pak může od dohody o tzv. hmotné odpovědnosti odstoupit. Osobně jsem řešila případ, kdy pokladní seděla v kanceláři ještě asi s dvěma dalšími pracovníky, takže se běžně vědělo, kde jsou klíče od trezoru apod. a pak když došlo k vloupání do trezoru, řekl zaměstnavatel, ale vždyť jste si nestěžovala, že byste neměla vytvořeny řádné podmínky.
Doporučuji Vám obrátit se na vaše bezpečnostního technika, tedy osobu odborně způsobilou v prevenci rizik a sdělit mu, že se necítíte na pracovišti bezpečná. Nakonec přece minimálně jedenkrát do roka musí zaměstnavatel provádět prověrky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, tak je možnost Vašeho vyjádření i v této souvislosti. Pokud by bezpečnostní technik s tím nic neudělal, doporučuji obrátit se písemně přímo na zaměstnavatele. Zde nejde jen o Vaši bezpečnost, ale i po hotovost a případný schodek apod.
Vkládat příspěvky do diskuzí mohou pouze přihlášení uživatelé. Využijte přihlašovací a registrační formulář.
Komentáře
Odpovědnost
Nemá pravdu