Bezpečnost práce a ochrana zdraví při řízení motorového vozidla

Zdroj: 

Řízení motorového vozidla, zejména osobního automobilu, je stále vnímáno jako činnost, ke které stačí pouze potřebné řidičské oprávnění, jehož platnost není omezena, pokud nejsou naplněny podmínky k jeho odnětí. Na chybnost této domněnky upozorňuje toto Téma týdne.

Řízení motorového vozidla, zejména osobního automobilu, je stále vnímáno jako činnost, ke které stačí pouze potřebné řidičské oprávnění, jehož platnost není omezena, pokud nejsou naplněny podmínky k jeho odnětí.

Řidiči, kteří řídí silniční motorové vozidlo v pracovněprávním vztahu a řízení vozidla je  druhem práce, který mají sjednaný v pracovní smlouvě, nebo řídí vozidlo při provozování silniční dopravy podle živnostenského zákona č. 455/1991 Sb. ve znění pozdějších předpisů, patří do známé skupiny řidičů z povolání tzv. řidičů profesionálů. Řidičům z povolání však již nestačí k řízení vozidla pouze řidičské oprávnění dané skupiny, ale musí se ještě podrobit pravidelným lékařským prohlídkám a zúčastnit se pravidelného školení řidičů, včetně přezkoušení, pokud z jejich činnosti nevyplývá povinnost dalšího školení, jako např. u řidičů, kteří zajišťují přepravu nebezpečných věcí .

Právě tyto povinnosti souvisejí s prevencí rizik v rámci bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, jako to vyžaduje zákoník práce ( ZP ) § 133 odst.1 písm. a), d), e) ze strany zaměstnavatele, a  §135 odst.4 písm.a-c), včetně § 141a, ze strany zaměstnance. Podrobnosti související s pravidelnými lékařskými prohlídkami stanoví § 87-89 zákona č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích ve znění pozdějších předpisů a vyhláška č.277/2004 Sb. o stanovení zdravotní způsobilosti k řízení motorových vozidel.

Podmínky pravidelného školení pro zdokonalování  odborné způsobilosti řidičů, kteří řídí nákladní a speciální vozidlo, nebo jízdní soupravy, jejichž největší povolená hmotnost je vyšší než 7500kg, s výjimkou jízdní soupravy, kde tažné vozidlo je zemědělský, nebo lesnický traktor, vozidlo taxislužby, vozidlo vybavené majákem modré barvy, nebo autobus, stanoví v § 46-52 zákon č.238/2002 Sb. (úplné znění zákona č.247/2000 Sb. o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel).

Pokud však řidiči z povolání řídí jiná než uvedená vozidla při zajišťování silniční dopravy podle živnostenského zákona č.455/19991 Sb. ve znění pozdějších předpisů, musí se zúčastnit školení řidičů z povolání a přezkoušení z pravidel silničního provozu na základě § 3 odst1 písm. d) zákona č.111/1994 Sb. o silniční dopravě ve znění pozdějších předpisů. Řidiči z povolání, kteří řídí silniční motorové vozidlo při plnění pracovních úkolů nebo v přímé souvislosti s ním, jsou rozděleni na tři skupiny.

První skupinu, která podléhá povinnosti pravidelného školení pro zdokonalování odborné způsobilosti řidičů podle zákona č.238/2002 Sb., tvoří řidiči, kteří řídí nákladní a speciální vozidlo nebo soupravu, jejichž největší povolená hmotnost je vyšší než 7500 kg, s výjimkou soupravy, kde tažné vozidlo je zemědělský nebo lesnický traktor, vozidlo taxislužby, vozidlo vybavené majákem modré barvy, nebo autobus, se musí zúčastnit školení pro zdokonalování odborné způsobilosti v rozsahu 16 hodin ročně a přezkoušení, které se provádí jednou za 3 roky. Povinnost zúčastnit se tohoto školení a přezkoušení se netýká řidiče, který provádí silniční dopravu soukromé povahy, pokud není prováděna za úplatu. Zdokonalovací školení řidičů provádí osoba, která je držitelem příslušného profesního osvědčení. Přezkoušení z předpisů o provozu na pozemních komunikacích provádí zkušební komisař pro tu skupinu řidičských oprávnění, pro kterou je držitelem průkazu zkušebního komisaře, nebo držitel platného profesního osvědčení v rámci jeho rozsahu pověřený Ministerstvem dopravy. Přezkoušení se provádí zkušebním testem pro zkoušku z odborné způsobilosti a úspěšně jej složí ten, kdo ze 100% (tj. 65 možných bodů) dosáhne alespoň 80% (tj. 52 bodů). Ke každé otázce v testu jsou přiřazeny 4 odpovědi, z nichž nejméně jedna je vždy správná. Za správně zodpovězenou otázku se považuje otázka, u níž byly vybrány a označeny pouze všechny správné odpovědi. Řidiči mladší 21 let ještě musí absolvovat praktickou zkoušku z ovládání vozidla v délce nejméně 15 minut. Vozidlo nebo jízdní soupravu, pro jejichž řízení absolvoval řidič školení, si pro účely zkoušky zajistí na své náklady. Pokud řidič neprospěje u přezkoušení, může se podrobit opakovanému přezkoušení nejdříve za pět pracovních dnů a nejpozději do jednoho měsíce ode dne konání přezkoušení. Jestliže řidič opakované přezkoušení neabsolvuje úspěšně do jednoho měsíce ode dne konání prvního přezkoušení, je povinen absolvovat nové školení na vlastní náklady. Řidiči, který absolvoval školení pro zdokonalování odborné způsobilosti a úspěšné přezkoušení, vydá obecní úřad obce s rozšířenou působností příslušný podle bydliště řidiče osvědčení profesní způsobilosti řidiče, do kterého zapíše druh zdokonalování odborné způsobilosti řidiče. Pro další období prodlouží platnost osvědčení na 1 rok provozovatel autoškoly a nejdéle vždy za 3 roky od úspěšného přezkoušení i zkušební komisař. Podle § 6 odst.3 písm. d) zákona č. 361/200 Sb, ve znění pozdějších předpisů, musí mít řidič toto osvědčení při řízení vozidla u sebe.

Druhou skupinu tvoří řidiči, kteří řídí vozidlo, které není uvedeno v § 48 odst.1 písm. a-d) zákona č.238/2002 Sb., ale provádějí silniční dopravu podle živnostenského zákona č. 455/1991 Sb. ve znění pozdějších předpisů. Tito řidiči se musí zúčastnit školení řidičů z povolání a přezkoušení z pravidel silničního provozu podle § 3 odst. 1 písm. d) zákona č. 111/1994 Sb. o silniční dopravě ve znění pozdějších předpisů. V současné době však toto školení není definováno žádným právním předpisem.

Třetí skupinu tvoří řidiči z povolání, kteří také řídí vozidlo, které není uvedeno v § 48 odst. 1 písm.a-d) zákona č. 238/2002 Sb., ale neprovozují silniční dopravu podle zákona č.111/1994 Sb. ve znění pozdějších předpisů, jsou povinni podle § 141a ZP soustavně si prohlubovat kvalifikaci k výkonu práce sjednané v pracovní smlouvě, čímž se také rozumí její udržování a obnovování. Zaměstnavatel je oprávněn uložit zaměstnanci, tedy i řidiči, účast na školení, kterým se prohlubuje jeho kvalifikace. Prohlubování kvalifikace, včetně jejího udržování a obnovování, není ani u těchto řidičů definováno žádným právním předpisem. Řidiči z povolání se ještě musejí podle § 87 odst 2 zákona 361/2000 Sb ve znění pozdějších předpisů podrobit pravidelným lékařským prohlídkám do 50 let věku každé dva roky, a po dovršení 50 let věku každý rok. Provádění lékařských prohlídek stanoví vyhláška č. 277/2004 Sb. o zdravotní způsobilosti k řízení motorových vozidel.

Samostatnou skupinu pak tvoří zaměstnanci, kteří při plnění pracovních úkolů, nebo v přímé souvislosti s ním (tedy i na pracovní cestě), řídí služební, nebo vlastní motorové vozidlo a řízení tohoto vozidla u nich není druhem práce sjednaným v pracovní smlouvě, přestože je důležitou podmínkou pro výkon jejich práce v rámci plnění pracovních úkolů. Právě u těchto zaměstnanců, tzv. řidičů referentů, již dlouhou dobu dochází ke zpochybnění jejich povinnosti zúčastnit se školení řidičů z povolání, přestože tato povinnost stále vychází z povinnosti zaměstnavatele podle § 133 odst.1 písmena e) ZP, který je povinen jako u ostatních zaměstnanců, tak i u této skupiny zaměstnanců - řidičů  zajistit školení o právních a ostatních předpisech k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, které doplňují jejich kvalifikační předpoklady a požadavky potřebné pro výkon jejich práce, mezi které patří i dopravní předpisy podle § 273 ZP. Zaměstnavatel je dále povinen znalost těchto předpisů pravidelně ověřovat a soustavně vyžadovat a kontrolovat jejich dodržování. Zaměstnanec je pak povinen podle § 135 odst.4 písm. a) ZP zúčastnit se školení zajišťovaných zaměstnavatelem v zájmu bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, a podrobit se ověření jejich znalostí. Pochybnosti kolem užívání vozidla u těchto zaměstnanců vznikají tehdy, když zaměstnavatel nestanoví žádnou právní formou (příkaz ředitele nebo směrnicí pro používání vozidel při plnění pracovního úkolů a pod.) podmínky, za kterých bude zaměstnanec vozidlo používat, aby mohla být splněna povinnost zajistit bezpečnost práce při řízení vozidla a také vymezena odpovědnost za pracovní úraz způsobený zaměstnancem porušením předpisů k zajištění bezpečnosti práce, ale i za škodu jím způsobenou z nedbalosti na vozidle nebo přepravovaných věcech v souladu s § 133c a § 179 ZP. Proto je zaměstnanec povinen podle § 73 odst. 1 písm. c) ZP dodržovat právní předpisy, vztahující se k práci jím vykonávané, a vedoucí zaměstnanci jsou povinni vytvářet příznivé pracovní podmínky a zajišťovat bezpečnost a ochranu zdraví při práci, jako to stanoví v § 74 písm.c) ZP.

Školení, které neslouží ke zdokonalování odborné způsobilosti řidičů podle zákona č.247/200 Sb ve znění pozdějších předpisů, ale je určen pro zaměstnance, kteří řídí motorové vozidlo a musí být zajišťováno zaměstnavatelem podle § 133 odst. 1 písm. e) zákoníku práce, není typickým školením bezpečnosti práce, protože má sloužit především k udržování a obnovování znalostí potřebných k prevenci rizik při řízení motorového vozidla, na základě znalostí příčin dopravních nehod a opakování povinnosti, jejichž porušením došlo k těmto nehodám. Aby tyto požadavky mohlo školení naplnit, musí být prováděno každý rok, tak jako školení ke zdokonalování odborné způsobilosti.

Autor článku: 

Komentáře

Poděkování.

21.06.2005 - 07:35 Václav Syrový
Vážený pane Pokorný. Děkuji Vám za první komplexní zhodnocení povinnosti provádění školení řidičů motorových vozidel, nejenom podle zákona 361, ale i podle platných ustanovení Zákoníku práce, na která i mnohé renomované firmy nebo odoborníci zapomínají. Děkuji ještě jednou a přeji mnoho pracovních úspěchů. Syrový, poradce BOZP.  

Co dělá redakce?

21.06.2005 - 09:28 Zdeněk Cais
S takovou ignorancí pravopisu jsem se již věru dlouho nesetkal. Zejména nedostatky v interpunkci velmi stěžují srozumitelnost textu. Chápu, že kvalifikací autora je shánění zakázek pro různé firmy zabývající se školením a že kvůli tomu nemusí ovládat český jazyk, ale někdo v redakci by snad měl každý příspěvek přečíst a provést korekturu, jinak se z informačního portálu stane živelný chat.

Chtěl bych reagovat na

21.06.2005 - 11:40 Eduard
Chtěl bych reagovat na poslední odstavec, kde se autor zmiňuje o nutnosti provádět školení každý rok i pro řidiče tzv. referenty. Myslím si, že taková lhůta není žádným právním ani ostatním předpisem k zajištění BOZP stanovena ani doporučena a záleží pouze na zaměstnavateli, aby zhodnotil výstupy procesů identifikace nebezpečí a zhodnocení rizik a stanovil si svou vlastní lhůtu s ohledem na míru rizika u jednotlivých druhů a typových řad provozovaných vozidel.

Opatrně se lhůtami :-)

21.06.2005 - 11:42 Eduard Šimánek
<BLOCKQUOTE>Chtěl bych reagovat na poslední odstavec, kde se autor zmiňuje o nutnosti provádět školení každý rok i pro řidiče tzv. referenty.&nbsp;Myslím si,&nbsp;že taková lhůta není&nbsp;žádným právním&nbsp;ani ostatním předpisem k zajištění BOZP stanovena ani doporučena a záleží pouze na zaměstnavateli, aby zhodnotil výstupy procesů identifikace nebezpečí a zhodnocení rizik a stanovil si svou vlastní lhůtu&nbsp;s ohledem na míru rizika&nbsp;u jednotlivých druhů a typových řad provozovaných vozidel. </BLOCKQUOTE>

Pozor - skrytá reklama

23.06.2005 - 12:40 Tomáš Neugebauer
Pozor! Nejedná se o odborný text, ale o skrytou reklamu pro autoškoly. Údaje jsou účelově zmanipulovány tak, aby z toho vyplynulo, že všichni řidiči mají být školeni odborným školitelem - autoškolou, a to nejméně jednou za rok. Pozor, to není pravda. Článek obsahuje různé polopravdy. Za vše jeden příklad: "Právě u těchto zaměstnanců, tzv. řidičů referentů, již dlouhou dobu dochází ke zpochybnění jejich povinnosti zúčastnit se školení řidičů z povolání, přestože tato povinnost stále vychází z povinnosti zaměstnavatele podle §&nbsp;133 odst. 1 písmeno e) ZP.". Tzv. řidiči referenti nejsou řidiči z povolání, tedy je nesmysl, aby absolvovali školení řidičů z povolání.&nbsp;Oni musí absolvovat mimo jiné školení z dopravních předpisů v rozsahu potřebném pro výkon své funkce (například v rámci vstupního školení BOZP), nikoliv však v rozsahu a způsobem jako profesionální řidič. A to kvůli ziskům autoškolám vadí.&nbsp;Poslední odstavec je vyslovený nesmysl, který evidentně napsala osoba, která nemá znalosti z oblasti BOZP.

Re: Pozor - skrytá reklama

23.06.2005 - 20:31 Eduard Šimánek
Vážený pane Neugebauere, můžete mi zaslat Váš e-mail? Chtěl bych znát Váš názor, jakožto odborníka, na "odborný" obsah časopisu BHP. Děkuji

Odpověď autora na příspěvky.

23.06.2005 - 16:42 Petr Pokorný
<P align=justify>V článku jsem chtěl pouze upozornit na to, že zákoník práce nerozlišuje mezi řidičem z povolání a tzv. řidičem referentem. Mají tedy stejnou odpovědnost za zaviněný pracovní úraz (tedy i za zranění u dopravní nehody). Také stejnou odpovědnost mají za škodu na vozidle a přepravovaných věcech. Základem je porušení povinností stanovených v zákoně o provozu na pozemních komunikacích.&nbsp; Zatímco někteří ridiči musí být s těmito povinnostmi seznamováni každý rok, u ostatních řidičů tuto povinnost stanoví pouze zaměstnavatel. Ten pak následně nese odpovědnost za zaviněný pracovní úraz zaměstnance, pokud neprokáže, že k tomuto došlo porušením předpisů, s kterými byl zaměstnanec seznámen, jejich znalost a dodržování byly soustavně vyžadovány a kontrolovány. Proto si myslím, že každoroční opakování povinností, potřebných k řízení vozidla, je určitou prevencí rizik při této činnosti. Podle statistiky dopravní nehodovosti se v roce 2004 stalo 196 484 nehod, u kterých bylo zraněno a usmrceno 35 636 osob.Ani tato statistika však nevede počet nehod způsobených tzv. řidiči referenty.Článek měl upzornit také na to, že toto školení není definováno žádným právním předpisem a není proto definován ani jeho rozsah ani osoba lektora nebo organizace, která jej provádí.Z toho je zřejmé, že toto školení nemusí provádět autoškola nebo učitel autoškoly. Mojí jedinou snahou bylo komplexně rozebrat problematiku školení pouze z odborného hlediska a proto zde uvádím odkazy na konkrétní ustanvení&nbsp;&nbsp;právních předpisů, které mohou činit text nepřehledný. Pokud došlo k&nbsp; chybám v interpunkci ,omlouvám se.</P>

Doporučení pro doplnění informací o školení řidičů referentů

24.06.2005 - 08:24 Václav Syrový
K diskusním příspěvkům o lhůtách školení&nbsp; BOZP řidičů jak z povolání, tak řidičů referentů (pozor na tento termín, nemá oporu v našem právním řádu, ale je tak vžitý, že se používá stále, ale ne všichni si po tímto termínem představují totéž), i třeba "příležitostných" řidičů, bych chtěl doporučit diskutujícím přečtení stránky //www.bzp.cz/skolinfo.php &nbsp;v BOZPinfo, která má ikonku na nejvrchnější liště stránky BOZPinfo.&nbsp; A při&nbsp;zajišťování školení bych&nbsp;doporučoval vyžádat si &nbsp;od školitele aby školitel předložil doklad o jeho kvalifikaci v BOZP pro provádění školení bezpečnosti práce. Václav Syrový, poradce BOZP. &nbsp;

Jak je to se školeními řidičů z povolání

29.06.2005 - 16:54 Tomáš Neugebauer
<P>Pane Pokorný,</P> <P>za zaviněný <U>pracovní úraz</U> nemá odpovědnost řidič, ať je to řidič z povolání nebo referentský řidič, ale vždy má odpovědnost zaměstnavatel poškozeného!</P> <P>Referentský řidič, lépe řečeno řidič referentského vozidla neexistuje. Proto zapomeňte na řidiče referenty. Je to anachronismus, který mate. Řidiče je možné rozdělit na podléhající zdokonalovací přípravě ve smyslu zákona č. 247/2000 Sb., na podléhající zvláštnímu školení pro přepravu nebezpečných věcí ve smyslu mezinárodní dohody ADR a na ostatní. Ostatní můžeme rozdělit na řidiče z povolání a soukromé fyzické osoby.</P> <P>Zákon č. 111/1994 Sb. v § 3 odst. 1 písm. d) stanovuje tuzemskému dopravci povinnost "zajistit, aby práce řidiče z povolání vykonávala osoba, která se zúčastnila školení řidičů z povolání a úspěšně absolvovala přezkoušení z pravidel silničního provozu". Tato povinnost je doplněna odkazem pod čarou na vyhlášku č. 55/1991 Sb., která mimo jiné stanovovala školení řidičů z povolání. Ta je však od 1. 1. 2001 nahrazena zákonem č. 247/2000 Sb., jenž nezná ani pojem řidič z povolání a ani školení řidičů z povolání. Tento zákon stanovuje školení jen pro určitou skupinu řidičů, a to bez ohledu na to zda jsou z povolání či nikoliv (např. i pro soukromou fyzickou osobu, jenž bude řídit vozidlo uvedené v §&nbsp;48). Tedy došlo k značnému posunu.</P> <P>Z výše uvedeného se dá dovodit, že řidiči z povolání musí absolvovat školení a úspěšně absolvovat přezkoušení z pravidel silničního provozu,&nbsp; a to jim musí zajistit dopravce. Ne však nic víc. To znamená, že pokud řidič&nbsp;z povolání nespadá pod §&nbsp;48 zákona č. 247/2000&nbsp;Sb. nebo nebude provádět přepravu nebezpečných věci,&nbsp;stačí, když v rámci vstupního školení BOZP vedoucí zaměstnanec nově nastupujícího řidiče seznámi s pravidly silničního provozu a v rámci závěrečného pohovoru jej z nich přezkouší a provede o tom zápis. Není nutné nic dalšího. Je to totéž, jako když referentka z podatelny dochází na místní poštu pro korespondenci. Též musí být proškolena ze zákona č. 361/2000&nbsp;Sb. § 53 a následující v rámci školení BOZP.</P> <P>Tedy nejedná se o žádné zvláštní školení, ale integrální součást školení BOZP. Též není nutné, aby školící měl nějakou kvalifikaci, např.&nbsp;BOZP, jak je v některém příspěvku doporučeno.</P> <P>V § 3 odst. 1 písm. d) není stanoveno, že školení se musí opakovat. Proto k naplnění této povinnosti stačí pouze jedenkrát toto školení absolvovat. To musí být řádně dokladováno. Školení BOZP jehož je toto školení integrální součástí se provádí periodicky podle pravidel stanovených zaměstnavatelem. Zaměstnavatel při stanovení lhůt školení pro řidiče (školení BOZP nemusí být v celé firmě ve stejných intervalech - pro jednotlivé funkce má různou náplň) zohlední problematiku dopravy ve své firmě v souladu s jím vydaným místním provozním bezpečnostním předpisem podle nařízení vlády č. 168/2002 a podle toho provádí periodická školení řidičů BOZP. Tedy důležité je hodnocení rizik ve firmě, nikoliv statistika dopravní nehodovosti.</P> <P>Závěrem je možno říci, že požadavek §&nbsp;3 odst. 1 písm. d) zákona č. 111/1994 Sb. je pozůstatkem doby, kdy tento zákon vznikl a vývoj v dopravních předpisech jej činí okrajovým, neboť již nezapadá do současného legislativního rámce.</P>

Nabízíme Vám možnost BEZPLATNÉHO odběru e-mailového zpravodajství

Přehled příspěvků publikovaných na oborovém portálu BOZPinfo zasílaný každý pátek odpoledne

Provozovatel portálu

Výzkumný ústav bezpečnosti práce, v. v. i.
Jeruzalémská 1283/9
110 00 Praha 1

Sociální sítě VÚBP

facebook linkedin instagram buzzsprout X youtubepinterest

Kde nás najdete

X

Přihlášení

Zapomněli jste heslo?
zašleme vám nové na váš e-mail