Prostředky lidové zábavy - pouťové atrakce (kolotoče, centrifugy, autodromy apod.), se stejně jako jiné výrobky musí řídit platnou legislativou. Platí ovšem stejná pravidla pro nové a starší atrakce? A co všechno musí provozovatel zajistit, aby se nestávaly úrazy, způsobené selháním zařízení? Na základě dotazu čtenářů věnujeme této problematice samostatné Téma týdne.
Zásadně platí, že pouťové atrakce všeho druhu jsou výrobky jako každé jiné a řídí se zákonem č. 22/1997 Sb., o technických požadavcích na výrobky, ve znění pozdějších předpisů. Z jeho přechodného ustanovení (§ 21 zákona) vyplývá, že „rozhodnutí o schválení výrobků nebo o certifikaci výrobků vydaná podle dosavadních předpisů o státním zkušebnictví se po dobu jejich platnosti považují za certifikáty prokazující shodu ve smyslu tohoto zákona a mohou být použity jako podklad pro prohlášení o shodě podle § 13 odst. 2 tohoto zákona. Platnost těchto rozhodnutí zaniká uplynutím doby v nich uvedené. Pokud v těchto rozhodnutích není uvedena doba platnosti, zaniká jejich platnost uplynutím pěti let od účinnosti tohoto zákona.“ To znamená, že vlastně dnes se musí na všechny tyto atrakce aplikovat zákon č. 22/1997 Sb., neboť pět let od účinnosti zákona dávno uplynulo.
Jinak ve smyslu živnostenského zákona je provozování kolotočů a pouťových atrakcí všeho druhu živností volnou, takže k ní nejsou potřebné zvláštní předpoklady.
Z novější doby pocházejí dva judikáty – oba přímo Ústavního soudu , které se pouťovými atrakcemi zabývají. V Nálezu Ústavního soudu č. 270/2001 Sb. (Pl. ÚS 1/01) se o odůvodnění konstatuje obecně, že „Právo podnikat a provozovat jinou hospodářskou činnost zaručuje čl. 26 odst. 1 Listiny , přičemž podmínky a omezení tohoto práva mohou být stanoveny pouze zákonem. Ze zákona č. 455/1991 Sb. , o živnostenském podnikání, vyplývá, že provozování lidové technické zábavy, resp. zařízení sloužících zábavě, náleží do živností volných. Kromě dodržení obecných povinností vyplývajících pro každého držitele živnostenského oprávnění a obecných povinností stanovených právním řádem pro každou osobu, nestanoví právní řád žádnou speciální povinnost pro provoz lunaparků a jiných obdobných atrakcí. Výkon živnostenské agendy je výkonem státní správy a obec nemá žádné zmocnění upravovat tuto oblast formou vyhlášek vydávaných v samostatné působnosti.“
Druhým a zajímavějším judikátem je usnesení Ústavního soudu č. 33 publikované ve Sb.n.u. US Svazek č. 33 (II. ÚS 728/02), které se zabývá trestněprávní odpovědností provozovatele centrifugy. Po kauze, kdy došlo ke zranění asi šesti osob zde Ústavní soud zobecnil v právní větě toto „K posuzování nedbalostního zavinění při obecném ohrožení:
Jestliže za riskantních okolností převedl stěžovatel nebezpečnou věc (technickou zábavnou atrakci - centrifugu, trpící mnoha technickými vadami) do svého vlastnictví a navíc ji provozoval a obsluhoval v době havárie, dopustil se lehkomyslného jednání, a přinejmenším nevědomé nedbalosti. Tím na sebe převzal riziko z toho vyplývající a dopadá na něj trestní odpovědnost za škodlivé následky tím způsobené.
Neobstojí stěžovatelova námitka, že neexistuje žádný konkrétní právní titul (právní norma, smlouva, jeho předchozí nebezpečné jednání), které by ho v dané situaci zavazovaly k určitému jednání. I když pro provozování takových nebezpečných a riskantních činností často existují speciální právní nebo technické normy, nemusí tomu tak být vždy; z pouhé absence speciální právní (nebo podobné) úpravy nelze dovozovat, že ten, kdo takovou nebezpečnou a riskantní činnost podniká, nenese za ni žádnou odpovědnost. Právní teorie i ustálená judikatura uznávají i generální (právem speciálně neupravené) povinnosti, jejichž porušením vzniká právní odpovědnost, včetně odpovědnosti trestněprávní. Nejjednodušší pravidlo, jehož porušením taková odpovědnost nastupuje, přikazuje zdržet se veškerých takových činností, u nichž nelze vyloučit navození nebezpečných situací a vznik škodlivých následků (povinnost zdržet se nebezpečných jednání). Pokud je již nezbytné určité riskantní a nebezpečné činnosti vykonávat, protože se tím sleduje nějaký všeobecně akceptovatelný přínos, potom spočívá povinnost náležité pečlivosti v tom, aby při jejich výkonu byla dodržována potřebná obezřelost a aby byla přijata kontrolní opatření, umožňující vyhnout se nebezpečí nebo ho udržet v rozumných hranicích. Nemá-li někdo potřebné informace, schopnosti nebo dovednosti k výkonu nebezpečných činností, je povinen si takové informace, schopnosti nebo dovednosti předem obstarat (povinnost nechat se poučit); neučiní-li tak, musí se výkonu nebezpečných činností zdržet.
Hranice okolností, jež pachatel může či nemůže předvídat, nelze vymezovat jen v hypotetické rovině (neboť pak by musel každý předvídat v podstatě cokoliv), ale je zapotřebí vždy vycházet z existujících objektivních okolností vyplývajících z určité životní situace, která může být charakterizována celou řadou faktorů, jež pachatel vnímá svými smysly a může je pak hodnotit podle svých znalostí i dalších subjektivních dispozic. Z hlediska nedbalostního zavinění (§ 5 tr. zák.) to znamená, že kromě míry povinné opatrnosti, vyplývající z obecných pravidel bezpečného chování, zde existuje i subjektivní vymezení, které spočívá v míře opatrnosti, kterou je pachatel schopen vynaložit v konkrétním případě. Přitom o zavinění z nedbalosti může jít jen tehdy, pokud povinnost a možnost předvídat porušení nebo ohrožení zájmu chráněného trestním zákonem jsou dány současně.
Případné spoluzavinění dalších osob nepřerušuje příčinnou souvislost mezi nedbalostním jednáním a jeho následkem. Obecně totiž platí, že příčinná souvislost mezi jednáním pachatele a následkem se nepřerušuje, jestliže k jednání pachatele přistoupí další skutečnost, která spolupůsobí při vzniku následku, jestliže však jednání pachatele zůstává takovou skutečností, bez které by k následku nedošlo. Jednání obviněného, i když je jen jedním článkem řetězu příčin, které způsobily následek, je příčinou následku i tehdy, pokud by následek nenastal bez přičinění třetí osoby.“
Z odůvodnění tohoto nálezu dále mimo jiné vyplývá, že na majitele centrifugy a podobných pouťových atrakcí se vztahuje ustanovení § 8 zákona č. 22/1997 Sb. o technických požadavcích na výrobky, stejně tak povinnost mít technickou dokumentaci, a povinnost zajistit každoroční bezpečnostní prohlídku centrifugy, vyplývající z bezpečnostně-provozních pravidel pro lunaparky, které vydalo Ministerstvo kultury a informací v roce 1967. Toto BPP musí platit i dnes, neboť zatím nebyl vydán pro tyto atrakce speciální prováděcí předpis k zákonu č. 22/1997 Sb.
Vkládat příspěvky do diskuzí mohou pouze přihlášení uživatelé. Využijte přihlašovací a registrační formulář.
Komentáře
To jsou kydy
Opravdu zajimavé téma, moc