Ačkoliv by se mohlo zdát, že zimu už máme za sebou, lyžařská sezóna ještě zdaleka neskončila. O úrazech na sjezdovkách, které často vznikají vlivem selhání lidského činitele, nás hojně informují média. Jsou však bezpečná technická zařízení, která lyžaře přepravují?
Ze svého dětství si pamatuji kotvu, kterou dole vlekař nahodil na lano, nahoře ji lyžař stáhl, zavázal kolem pasu a takto obtěžkán sjížděl z kopce. „Takové vleky dnes už nejsou“, říká vlekař a učitel snowboardu Karel Baštař z Lyžařského areálu Belveder v Železné Rudě. Kotvy, na kterých jezdí dva lyžaři vedle sebe (nahoře je pouštějí) považuje z vleků za nejnebezpečnější, protože se občas splétají do sebe a mohou shodit lano. „Naopak nejbezpečnější je lanovka, její pořízení je však pro provozovatele nákladné. Bývá výhodou, když je provozovatel vleku zároveň i majitel pozemku. Může si dovolit vynakládat více prostředků a tím udržovat vlek na lepší úrovni“, říká p. Baštař a zároveň dodává, že letošní sezóna se na dětském vleku, který obsluhuje, obešla zatím bez nehody. O tom, že ho práce baví, svědčí i to, že si k vleku vyrobil dálkové ovládání. A protože lyžařské vleky nyní spadají pod Drážní úřad, vyžaduje i zde dodržování zákazu kouření jako na každém nástupišti.
Na základě změny zákona č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění pozdějších předpisů, zákonem č. 191/2006 Sb., se lyžařské vleky staly s účinností od 11. 6. 2006 určenými technickými zařízeními – dopravními zařízeními, a podléhají tak dozoru Drážního úřadu, včetně schvalování jejich způsobilosti k provozu vydáním průkazu způsobilosti určeného technického zařízení. Do této doby se revize, prohlídky a zkoušky provozovaných lyžařských vleků prováděly v rámci zajištění bezpečnosti uživatelů, za kterou byl a je zodpovědný provozovatel. Nespadaly však pod kontrolu žádného orgánu.
Schvalování způsobilosti k provozu lyžařských vleků vydáním průkazu způsobilosti určeného technického zařízení – dopravního zařízení a dozor nad těmito určenými technickými zařízeními vykonává od 11. června 2006 Drážní úřad. „Provozovatelé vleků, kteří provozovali lyžařské vleky uvedené do provozu před účinností zákona č. 191/2006 Sb., dostali šestnáctiměsíční lhůtu tj. do 11. října 2007 na to, aby pro svá zařízení požádali o vydání průkazu způsobilosti. V případě nepožádání o vydání průkazu způsobilosti pozbylo uplynutím této lhůty zařízení (lyžařský vlek) provozní způsobilosti. Provozovatelé nových vleků uváděných do provozu po účinnosti zákona č. 191/2006 Sb. museli o vydání průkazu způsobilosti požádat před uvedením lyžařského vleku do provozu“, říká ing. Jarmil Škrabánek, vedoucí oddělení zdvihacích a dopravních zařízení z Drážního úřadu, se kterým jsem si na toto téma povídala. „Pokud se jedná o nový lyžařský vlek, jako podklad ke schválení způsobilosti k provozu vydáním průkazu způsobilosti dopravního zařízení musí provozovatel se žádostí předložit tyto doklady: ES prohlášení o shodě na dílčí systémy, ES prohlášení o shodě na bezpečnostní prvky, inspekční zprávu o zkoušce před uvedením zařízení do provozu, doklad o výchozí revizi elektrického zařízení lyžařského vleku a zaplatit správní poplatek přiloženou kolkovou známkou v hodnotě 50,- Kč.
Požadované podklady pro vydání průkazu způsobilosti jsou uvedeny na webových stránkách Drážního úřadu www.ducr.cz v Metodickém pokynu pro schvalování způsobilosti lyžařských vleků k provozu a vydávání průkazů způsobilosti, který lze vyhledat přes Navigaci – Činnosti-UTZ. Stejným způsobem lze na webových stránkách vyhledat i Metodický pokyn pro ověřování odborné způsobilosti fyzických osob k provádění revizí, prohlídek a zkoušek lyžařských vleků v provozu a Seznam osob odborně způsobilých k provádění revizí, prohlídek a zkoušek UTZ – dopravních zařízení, lyžařských vleků.
Určená technická zařízení v provozu (a tedy i lyžařské vleky) vedle schválení způsobilosti k provozu vydáním průkazu způsobilosti dále podléhají pravidelným revizím, prohlídkám a zkouškám, kterými se ověřuje jejich technický stav a provozní způsobilost. Jejich rozsah je stanoven v § 5 a § 6 vyhl. č.100/1995 Sb., kterou se stanoví podmínky pro provoz, konstrukci a výrobu určených technických zařízení a jejich konkretizace (Řád určených technických zařízení), ve znění pozdějších předpisů. Tyto revize, prohlídky a zkoušky mohou provádět jen fyzické osoby, které mají platné osvědčení o odborné způsobilosti. Ověření odborné způsobilosti provádí Drážní úřad podle § 48 zákona č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění pozdějších předpisů, a prováděcí vyhl. č. 101/1995 Sb., kterou se vydává Řád pro zdravotní a odbornou způsobilost osob při provozování dráhy a drážní dopravy. Na základě úspěšně vykonané zkoušky z odborných teoretických znalostí a předložených dokladů v rozsahu dle § 18 vyhl. č. 101/1995 Sb., kterou se vydává Řád pro zdravotní a odbornou způsobilost osob při provozování dráhy a drážní dopravy, a zaplacení správního poplatku kolkovou známkou v hodnotě 200,- Kč Drážní úřad vydá příslušné osvědčení o odborné způsobilosti.
Lhůty revizí, prohlídek a zkoušek stanovuje příloha č. 1 a příloha č. 3 zmíněné vyhlášky 100/1995 Sb., ve znění pozdějších předpisů. Na lyžařských vlecích se provádí provozní revize ve lhůtě 1 roku a prohlídky a zkoušky ve lhůtě 5 let. Osoby s odbornou způsobilostí od Drážního úřadu provádějí provozní revize a prohlídky a zkoušky dopravního zařízení – lyžařského vleku. Revize elektrického zařízení lyžařského vleku a zařízení pro ochranu před účinky atmosférické elektřiny (uzemnění – ochrany před bleskem) provádí revizní elektrotechnik, a to vždy nejpozději před zahájením lyžařské sezóny. Zpráva o revizi elektrického zařízení lyžařského vleku a zařízení pro ochranu před účinky atmosférické elektřiny je podkladem pro celkové posouzení technického stavu a provozní způsobilosti lyžařského vleku osobou odborně způsobilou k provádění revizí, prohlídek a zkoušek UTZ - dopravního zařízení.
Provozovatel lyžařského vleku musí dále zajistit řádnou a bezpečnou funkci zařízení obsluhou, a trvale dodržovat provozně technické parametry podle technické dokumentace a návodu k obsluze. Obsluha musí být se zařízením řádně seznámena, prakticky zacvičena a přezkoušena. „V rámci dozoru Drážní úřad kontroluje, jestli provozovatel lyžařského vleku dodržuje podmínky pro provoz určeného technického zařízení stanovené zákonem o dráhách, respektive prováděcí vyhláškou č. 100/1995 Sb., a dále zda dodržuje podmínky stanovené v rozhodnutí, kterým byla schválena způsobilost k provozu lyžařského vleku, a zda provádí revize, prohlídky a zkoušky a další stanovené kontroly odborně způsobilými osobami“, podotýká ing. Škrabánek. V současnosti Drážní úřad eviduje cca 1200 vydaných průkazů. Kontroly se provádějí celoročně, víceméně namátkou.
Dalším orgánem působícím v této oblasti je Česká obchodní inspekce, která má působnost pouze v uvádění nových dílčích systémů a bezpečnostních prvků lyžařských vleků na trh. Státní úřad inspekce práce respektive oblastní inspektoráty práce může provádět kontrolu všeobecné bezpečnosti týkající se zaměstnanců, ale ne technického stavu určeného technického zařízení.
Právní předpisy:
Zák. č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění pozdějších předpisů
Zák. č. 191/2006 Sb., kterým se mění zák. č. 266/1994 Sb., o dráhách
Vyhl. č. 100/95 Sb., kterou se stanoví podmínky pro provoz, konstrukci a výrobu určených technických zařízení a jejich konkretizace (Řád určených technických zařízení), ve znění pozdějších předpisů
Vyhl. č. 101/95 Sb., kterou se vydává Řád pro zdravotní a odbornou způsobilost osob při provozování dráhy a drážní dopravy, ve znění pozdějších předpisů
Nař. vl. 70/2002 Sb., o technických požadavcích na zařízení pro dopravu osob
Zák. č. 22/1997 Sb., o technických požadavcích na výrobky a o změně a doplnění některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů
Vkládat příspěvky do diskuzí mohou pouze přihlášení uživatelé. Využijte přihlašovací a registrační formulář.