Postavení Rady vlády pro bezpečnost a ochranu zdraví při práci (dále jen "Rada vlády")
-
Stálý poradní orgán vlády ČR v oblasti bezpečnosti práce a ochrany zdraví při práci.
-
Zřízena vládou České republiky - Usnesením vlády č.858 ze dne 3. září 2003.
-
Řídí se Statutem a Jednacím řádem, zasedá minimálně 4 x do roka.
Složení Rady vlády
28 členů
-
předseda – ministr práce a sociálních věcí
-
9 náměstků ministrů resortů
-
generální inspektor Státního úřadu inspekce práce
-
předseda Českého báňského úřadu
-
předsedkyně Státního úřadu pro jadernou bezpečnost
-
předsedkyně Českého statistického úřadu
-
5 zástupců zaměstnanců
-
5 zástupců zaměstnavatelů
-
4 nezávislí odborníci v oblasti BOZP
Pracovní orgány Rady vlády
pro technickou bezpečnost
pro legislativu
pro vzdělávání a výzkum
pro sociální a zdravotní problematiku
pro národní dokumenty BOZP a úrazové pojištění
pro aktualizaci seznamu nemocí z povolání
pracovní skupiny zřizované v rámci Stálých výborů ke konkrétním specifickým otázkám
Rada v rámci své činnosti
-
projednává a doporučuje změny resortních koncepcí v oblasti BOZP;
-
projednává a doporučuje priority ve výzkumu;
-
identifikuje aktuální problémy v oblasti BOZP;
-
projednává a doporučuje vhodná opatření v zaměření plánů prevence rizik a sleduje jejich plnění;
-
hodnotí účinnost přijímaných preventivních opatření v oblasti prevence rizik při práci a doporučuje jejich změny a doplňky.
Základní strategické národní dokumenty BOZP
Národní politika BOZP (dále "NP BOZP")
-
schválena Usnesením vlády č. 920 ze dne 23. 7. 2008
-
stanoví základní priority a cíle v oblasti BOZP
-
ukládá Radě vlády pro BOZP
rozpracovat NP BOZP do konkrétních krátkodobých a střednědobých úkolů, včetně stanovení termínů a odpovědnosti za jejich splnění,
průběžně sledovat plnění stanovených úkolů,
vyhodnocovat a aktualizovat opatření podle vývoje a potřeb v oblasti BOZP.
Nástroje k uplatňování a prosazování NP BOZP
-
právní rámec;
-
ekonomické nástroje podpory BOZP;
-
institucionální nástroje k prosazování a vynucování dodržování pravidel;
-
informační a osvětové nástroje.
Národní akční program bezpečnosti a ochrany zdraví při práci
-
je realizačním dokumentem NP BOZP, zpracovává se zpravidla na dva kalendářní roky;
-
návrh vychází z aktuálních potřeb praxe a možností v oblasti legislativní a ekonomické;
-
po projednání ve Stálých výborech je schválen Radou vlády;
-
plnění jednotlivých opatření je průběžně sledováno a vyhodnocováno.
Národní akční program pro období 2017 – 2018 je rozvržen do základních priorit:
-
I. Zavedení funkčního systému úrazového pojištění
-
II. Zajištění financování oblasti BOZP
-
III. Prevence pracovních rizik
-
IV. Bezpečnost a ochrana zdraví dětí, žáků a studentů
-
V. Rehabilitace osob po pracovním úrazu a nemoci z povolání
-
VI. Vzdělávání specialistů v oblasti BOZP
-
VII. Výzkum a vývoj
Dále jsou stanovena opatření v oblasti pracovně lékařských služeb, osvěty a propagace BOZP a v rámci mezinárodní spolupráce, která by měla být v daném období plněna průběžně.
Aktuální témata BOZP
Dosud nedořešené oblasti
-
zavedení funkčního systému úrazového pojištění s řadou nástrojů k celkovému zkvalitnění úrovně BOZP;
-
související zajištění finančních prostředků k podpoře prevence a rehabilitace poškození zdraví z práce, vzdělávání, výzkumu a osvěty;
-
dokončení prací na návrhu nové právní úpravy bezpečnosti technických zařízení;
-
zavedení systému koordinované rehabilitace osob po úrazu a nemoci;
-
komplexní dořešení právní úpravy BOZ ve školách a školských zařízeních;
-
podpora pracovně lékařských a posudkových služeb.
Daří se řešit
-
dokončují se práce na návrhu nové právní úpravy bezpečnosti technických zařízení;
-
průběžně každé dva roky se pravidelně provádí aktualizace seznamu nemocí z povolání - změna řešena nařízením vlády;
-
kvalitní práce odborníků ve Stálých výborech a Pracovních skupinách přispívá k řešení konkrétních aktuálních problémů BOZP v praxi a výměně odborných poznatků – doporučení pro jednání a rozhodování Rady vlády;
-
konkrétní opatření a podněty přijímané ke zkvalitnění prevence v oblasti koordinace přípravy legislativy BOZP, podněty ke specifickému zaměření činnosti inspekce práce; k řešení věcné problematiky pracovních podmínek - zejména u pracovníků v riziku, agenturních zaměstnanců, poskytování OOPP apod.
Nové specifické oblasti
-
Průmysl 4.0, resp. Práce 4.0 – vliv na bezpečnost a zdraví při práci – možná rizika;
-
uplatňování zásad ergonomie
BOZP v systému člověk - stroj - pracovní prostředí - organizace práce, pracovní doba, přestávky v práci,
omezování jednostranné zátěže pohybového aparátu,
prevence psychické zátěže, stresu a další;
-
nové požadavky na zvyšování kvalifikace a rekvalifikaci;
-
prevence nových pracovních rizik.
Kvalitní práce, bezpečné a zdravé pracovní podmínky a další související sociálně – ekonomické zajištění člověka v pracovním procesu, je základním znakem vyspělé společnosti. Z hlediska bezpečnosti a ochrany zdraví při práci má úroveň pracovních podmínek a pracovního prostředí přímý vztah ke kvalitě života každého člověka. To je hlavní důvod, proč by v následujícím období měla být této problematice věnována odpovídající pozornost a péče.