Hodnocení a řízení rizik v pracovním prostředí patří mezi základní povinnosti zaměstnavatele. Zahrnuje identifikaci potenciálních nebezpečí, analýzu jejich pravděpodobnosti a závažnosti, a posouzení vlivu na pracovníky a organizaci. Rizikovými faktory jsou zejména faktory fyzikální, chemické, biologické činitele, prach, fyzická zátěž, psychická a zraková zátěž a nepříznivé mikroklimatické. Zaměstnavatel je povinen omezovat jejich působení technickými, technologickými a jinými opatřeními, kterými jsou zejména úprava pracovních podmínek, doba výkonu práce, zřízení kontrolovaných pásem, používání vhodných osobních ochranných pracovních prostředků nebo poskytování ochranných nápojů. Cílem tohoto procesu je minimalizovat rizika a vytvořit bezpečné a zdraví neohrožující pracovní prostředí, které podporuje produktivitu a pohodu zaměstnanců.
FAQ Hodnocení a řízení rizik v pracovním prostředí Ministerstvo práce a sociálních věcí Ministerstvo zdravotnictví Státní úřad inspekce práce a oblastní inspektoráty práce Státní zdravotní ústav Technická inspekce ČR Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví Výzkumný institut práce a sociálních věcí
Pracovní lékařství je aplikovaný obor medicíny, jehož předmětem je ochrana zdraví před poškozením prací, vytváření a udržování příznivých pracovních podmínek a pracovního prostředí, sledování zdravotního stavu zaměstnanců, zabezpečení léčby nemocí z povolání a dalších onemocnění souvisejících s prací. Hygiena práce je obor, který se zabývá ochranou zdraví v souvislosti s vykonávanou pracovní činností. Cílem je předcházet poškození zdraví z práce a vzniku nemocí z povolání. Zaměřuje se tedy převážně na pracovní podmínky a rizikové faktory pracovního prostředí. Kontrolními orgány jsou Krajské hygienické stanice, které provádějí dozor nad dodržováním legislativních požadavků, schvalují vybrané dokumenty atd. Nedílnou součástí jsou i pracovnělékařské služby, jejichž poskytovatelé nabízí odborné poradenství v oblasti hygieny práce, zajišťují pracovnělékařské prohlídky, preventivní dohledy nad pracovními podmínkami a další.
FAQ Pracovní lékařství a hygiena práce Státní zdravotní ústav Krajské hygienické stanice Ministerstvo zdravotnictví ČR Státní ústav pro kontrolu léčiv Klinika pracovního lékařství 1. LF UK Toxikologické informační středisko
Kategorie Pracovněprávní vztahy se zabývá různými aspekty vztahů mezi zaměstnavateli a zaměstnanci se zaměřením na oblast BOZP. Patří sem témata jako vznik a skončení pracovního poměru, pracovní doba, dovolená, práva a povinnosti vyplývající z pracovního práva apod. Cílem je informovat zaměstnavatele, zaměstnance a odbornou veřejnost o této problematice, poskytnout přehled o aktuálních právních předpisech a poskytnout odpovědi na otázky z oblasti pracovněprávních vztahů.
FAQ Zaměstnanost a pracovně právní vztahy Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR Úřad práce ČR Státní úřad inspekce práce a oblastní inspektoráty práce Ministerstvo vnitra ČR Výzkumný institut práce a sociálních věcí Česká správa sociálního zabezpečení
Práce a pracoviště se neustále mění v důsledku zavádění nových informačních a komunikačních technologií, látek a pracovních procesů, změn ve složení pracovní síly a pracovního trhu a nových podob zaměstnání a organizace práce. Vznikají tak nová rizika a výzvy v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví pracovníků. Je nutné je předjímat a zabývat se jimi, aby se do budoucnosti zajistila bezpečná a zdravá pracoviště. Tento tematický okruh poskytuje informace k jednotlivým tipům nově vznikajících rizik a poskytuje podklady pro jejich účinnou prevenci.
FAQ Současné trendy a technologie Evropská agentura pro BOZP (EU-OSHA) Eurofound
Statistická data z oblasti BOZP jako jsou pracovní úrazovost, pracovní neschopnost, inspekce práce, nemoci z povolání, ocenění v BOZP, nebezpečných událostí či kvalita pracovního života atp.
FAQ Data a statistiky Český statistický úřad SÚIP Aplikace - OPENDATA BOZP
Systém prevence závažných havárií je určen pro objekty, ve kterých je umístěna nebezpečná látka, aby snížil pravděpodobnosti vzniku a omezení následků možných závažných havárií na životech, zdraví lidí, zvířat, životním prostředí a majetku, a to jak v těchto objektech, tak i v jejich okolí. Právní rámec je dán zejména zákonem č. 224/2015 Sb., o prevenci závažných havárií způsobených vybranými nebezpečnými látkami nebo chemickými směsmi a o změně zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů, (zákon o prevenci závažných havárií) a příslušnými prováděcími právními předpisy.
FAQ Prevence závažných havárií Ministerstvo životního prostředí HZS Hlavního města Prahy Odborné pracoviště pro prevenci závažných havárií VÚBP MAPIS - integrovaný a znalostní systém prevence závažných havárií
Krizovým řízením se rozumí souhrn řídících činností orgánů krizového řízení zaměřených na analýzu a vyhodnocení bezpečnostních rizik a plánování, organizování, realizaci a kontrolu činností prováděných v souvislosti s přípravou na KS a jejich řešením, nebo ochranou kritické infrastruktury. Úkolem krizového řízení je ochránit život a zdraví obyvatel, nedopustit degradaci života obyvatel, znečištění životního prostředí, zabránit velkým majetkovým škodám.
Ochrana obyvatelstva: Cílem ochrany obyvatelstva je eliminovat nebo alespoň maximálně snížit následky mimořádných událostí na životy a zdraví osob a jejich majetek.
Ochrana obyvatelstva je širokou „multiresortní“ disciplínou, kterou není možné vysvětlovat a řešit jen jako plnění úkolů civilní ochrany, zejména varování, evakuaci, ukrytí a nouzové přežití obyvatelstva, ale jako soubor činností a úkolů odpovědných orgánů veřejné správy, právnických a podnikajících fyzických osob a také občanů, které vedou k zabezpečení ochrany života, zdraví, majetku a životního prostředí, v souladu s platnými právními předpisy.
FAQ Krizové řízení a ochrana obyvatelstva Systém krizového řízení Krizové řízení
Požární ochranou se rozumí účinná ochrana života a zdraví lidí a majetku před požáry. Vychází ze zákona o požární ochraně. Zákon ukládá povinnosti pro ministerstva a jiné správní úřady, právnické a fyzické osoby, stanoví postavení a působnosti orgánů státní správy a samosprávy na úseku požární ochrany.
Základním principem zákona ve vztahu k právnickým a podnikajícím fyzickým osobám je rozdílné nastavení po vinností v závislosti na míře požárního nebezpečí provozovaných činností. Rozsah povinností pro jednotlivé kate gorie právnických a podnikajících fyzických závisí na tom, jakou provozovanou činnost právnická nebo podnikající fyzická osoba vykonává. Zákon dále stanoví základní povinnosti fyzických osob v oblasti požární ochrany – při předcházení vzniku požáru a po vzniku požáru a rovněž určuje orgány a činnost státního požárního dozoru a stanoví postihy vyplývající z po rušení právních předpisů. Významná část zákona upravuje činnost jednotek požární ochrany.
FAQ Požární ochrana Mimořádné události (MV ČR) Vzdělávací portál jednotek hasičské ochrany
Bezpečnost a ochrana zdraví při práci jsou klíčovými faktory pro vytváření zdravého a bezpečného pracovního prostředí.
BESOFT Online je praktická webová aplikace vyvinutá na základě dlouholetých zkušeností pro firemní zákazníky a dodavatele BOZP. Je určená především na poskytování informací z oblasti BOZP, PO a na evidenci a zpracování dat zadaných uživateli, tvorbu praktických přehledů, sestav apod.
Od roku 2018 byly na BOZPinfo publikovány zajímavé soudní judikáty z oblasti pracovního práva. Zde je přehled těch, které se týkaly pracovněprávních vztahů.
Zákonné povinnosti zaměstnavatele a zaměstnance v oblasti živočišné a rostlinné výroby a při chovu hospodářských a jiných zvířat.
V plakátu zaměřeném na BOZP v lesnictví najdete informace o povinnostech zaměstnavatele i zaměstnance a zásady bezpečné práce.
Při nežádoucí události je třeba postupovat rychle, klidně a s rozvahou, obvykle podle dokumentů havarijního plánování.
Povinnosti zaměstnavatele a základní právní úprava a informace o povinnostech zaměstnavatele ohledně chemických látek a chemických směsí.
Základní obecné informace o bezpečném zacházení s chemickými látkami a chemickými směsmi.
Povinnosti zhotovitele ve vztahu k vlastním zaměstnancům a ve vztahu k provádění stavebních prací.
Zemní práce patří mezi ty stavební práce, kde případné úrazy končí velmi často vážným poškozením zdraví nebo smrtí.
Předcházení pracovním úrazům a mimořádným událostem a zásady při provádění bouracích a rekonstrukčních prací.
Pády z výšek jsou značným rizikem ve stavebnictví i dalších oborech. Nejedná se jen o pády z vysokých konstrukcí, úrazy mohou vznikat při pádu z mnohem menších výšek, např. ze žebříků při jejich nesprávném použití. Faktorů, které mohou být příčinou takového úrazu, je mnoho.
Stavebnictví je obor dlouhodobě vykazující nepříznivé ukazatele pracovní úrazovosti. Podílejí se na tom zejména vysoké počty závažných úrazů (těžkých a smrtelných), které vznikají při pádech z výšky.
Zaměstnavatel je povinen zajistit BOZP s ohledem na rizika možného ohrožení života a zdraví zaměstnanců, která se týkají výkonu práce. Péče o BOZP je nedílnou a rovnocennou součástí pracovních povinností vedoucích zaměstnanců na všech stupních řízení v rozsahu jejich kompetencí.
Rámcový program vstupního a výstupního školení BOZP, povinnosti zaměstnance a instruktáž BOZP na pracovišti.
Povinnosti zaměstnavatele při poskytování OOPP a povinnosti zaměstnance. Plakát zmiňuje i náležitosti značení ochranných pracovních prostředků.
Povinnosti zaměstnavatele a zaměstnanci v případě pracovního úrazu.
Zaměstnavatel odmítá řešit výskyt holubů na pracovišti. Lze to řešit vhodnými osobními ochrannými pracovními prostředky? Musíme provádět kategorizaci na biologické činitele?
Tato série infografik ukazuje, jak digitalizace a nové technologie přetvářejí tradiční způsoby řízení BOZP a zajišťují bezpečnější a efektivnější pracovní prostředí pro všechny zúčastněné.
Dalším tématem Bozpíkovy kampaně Kde blb, tam nebezpečno je zajištění BOZP na pracovišti jako jedné ze základních povinností zaměstnavatele.
Publikace pojednává o jednom z patologických vztahů na pracovišti, a to mobbingu. Jedná se o formu šikany na pracovišti, kdy je kolega šikanován jiným kolegou. Text vysvětluje pojem mobbing, jeho příčiny, znaky a fáze, zamýšlí se nad osobností pachatele a jeho obětí.
Sborník předkládá odborné příspěvky z mezinárodní odborné konference "Nové trendy v BOZP, kvalita pracovního života 2019", konané u příležitosti 65 let VÚBP a 50 let SÚIP, pořádané 16. října 2019 v Praze.
Na pracovištích bývá poměrně často opomíjena kvalita interpersonálních vztahů.
Poslední prohlídka u ředitele a zároveň řidiče referentského vozidla, kterému je 53 let, proběhla 1. 8. 2021 s datem ukončení platnosti lékařského posudku 31. 7. 2025. Kdy má jít na další periodickou prohlídku?
Jeruzalémská 1283/9
110 00 Praha 1 - Nové Město
IČO: 00025950
DIČ: CZ00025950