Účastníci konference "Předpoklady funkčního úrazového pojištění zaměstnanců v ČR", která se konala 10. 1. v Senátu, vyjádřili nesouhlas s novelou zákona o úrazovém pojištění zaměstnanců č. 266/2006 Sb., jehož účinnost je plánována na 1. 1. 2013.
Zákon o úrazovém pojištění zaměstnanců č. 266/2006 Sb. byl přijat v roce 2006 a dosud nenabyl účinnosti. Nabytí účinnosti se plánuje na 1. 1. 2013. Zásadní připomínky k novele zákona, kterou Ministerstvo práce a sociálních věcí předložilo vládě, vyslovila řada organizací. Stálý výbor pro sociální a zdravotní problematiku Rady vlády pro bezpečnost a ochranu zdraví při práci a Akademie práce a zdraví, o. s., ve spolupráci s dalšími organizacemi, uspořádaly konferenci s názvem Předpoklady funkčního úrazového pojištění zaměstnanců v ČR. Konala se 10. 1. 2012 v Hlavním sále Senátu pod záštitou místopředsedy Senátu Parlamentu ČR Zdeňka Škromacha.
Konference zaznamenala vysokou účast. Své názory prezentovali odborníci z Ministerstva práce a sociálních věcí, Českomoravské konfederace odborových svazů, Konfederace zaměstnavatelských a podnikatelských svazů, Sdružení podnikatelů a živnostníků, Rady Komory BOZP a PO, Hospodářské komory, České pojišťovny, Výboru pro sociální politiku Poslanecké sněmovny PČR, Výzkumného ústavu bezpečnosti práce, v. v. i., Státního zdravotního ústavu, Kliniky rehabilitačního lékařství 1. LF UK a VFN; odborně způsobilé osoby v prevenci rizik a další.
Cílem konference bylo vést debatu, která dospěla k tomuto závěru: Většina účastníků návrh této novely nepodpořila, a to především z důvodu, že nepředstavuje legislativně technickou úpravu tohoto nového sociálního systému, ale výrazně mění charakter úrazového pojištění. A to způsobem, který zbaví úrazové pojištění nástrojů, které jsou v této oblasti tradiční a efektivně napomáhají předcházení vzniku, popř. snižování počtu pracovních úrazů a nemocí z povolání, motivují zaměstnavatele k větší péči o BOZP a vytvářejí podmínky pro rychlý návrat zaměstnanců do práce (prevence, rehabilitace, diferencované sazby pojistného, bonus-malus apod.).
V diskusi zazněly rovněž názory požadující zachování současného systému odškodňování pracovních úrazů a nemocí z povolání založeného na zákonné odpovědnosti zaměstnavatele.
Z jednání konference jednoznačně vyzněl požadavek odložit, s ohledem na zásadní výhrady odborné veřejnosti k připravované novele, účinnost zákona č. 266/2006 Sb., o úrazovém pojištění zaměstnanců, a znovu v odborné diskuzi posoudit věcná řešení doporučovaná na konferenci a připravit moderní právní úpravu umožňující naplnit cíle ochrany zaměstnanců i zaměstnavatelů v případě pracovních úrazů a nemocí z povolání, se stanovením účinných nástrojů k motivaci v oblasti prevence a rehabilitace, při zajištění transparentnosti celého systému.
Výsledek konference bude předložen ministrovi práce a sociálních věcí Jaromíru Drábkovi.
Současný stav
V současné době je rozsah odpovědnosti zaměstnavatele za škodu při pracovním úrazu nebo nemoci z povolání vymezen § 365 zákona č. 262/2006 Sb., zákoníku práce, ve znění pozdějších předpisů. Podle uvedeného ustanovení se odpovědnost zaměstnavatele při pracovních úrazech a nemocech z povolání řídí ustanovením § 205d zákona č. 65/1965 Sb., zákoníku práce, ve znění pozdějších předpisů. Zaměstnavatelé zaměstnávající alespoň jednoho zaměstnance jsou pro případ své odpovědnosti za škodu způsobenou pracovním úrazem nebo nemocí z povolání ze zákona pojištění u České pojišťovny, a. s., pokud s ní měli sjednáno pojištění odpovědnosti za škodu při pracovním úrazu nebo nemoci z povolání k 31. 12. 1992, ostatní zaměstnavatelé jsou ze zákona pojištěni u Kooperativy pojišťovny, a. s., Vienna Insurance Group. Zaměstnavatel má na základě této právní úpravy právo, aby za něho příslušná pojišťovna nahradila škodu, která vznikla zaměstnanci při pracovním úrazu nebo nemoci z povolání v rozsahu, v jakém za ni zaměstnavatel odpovídá podle zákoníku práce.
Případná majetková újma vzniklá provozováním pojištění je pojišťovnám kryta ze státního rozpočtu a naopak přebytek je v následujícím roce odváděn do státního rozpočtu. Správní náklady pojišťoven jsou stanoveny právním předpisem jako procenta z vybraného pojistného (29,5 % v období 1993–2003, 13,5 % v období 2004–2011 a 9 % od 2012). Výše pojistného se pohybuje v rozmezí 0,28 – 5,04 % podle klasifikace ekonomických činností (dříve OKEČ, nyní CZ–NACE). Jiří Král, vrchní ředitel Sekce sociálně pojistných systémů MPSV, který je zastáncem novely zákona o úrazovém pojištění, uvedl: „Monopolní provádění dvěma pojišťovnami není v souladu s pravidly EU o hospodářské soutěži. Financování systému je průběžné, nejsou vytvářeny technické rezervy; naopak značné přebytky (cca 30 % příjmů) jsou odváděny do státního rozpočtu. Současný systém neumožňuje využívat část vybraného pojistného k prevenci a rehabilitaci. Systém nemotivuje zaměstnance k návratu do práce, ani zaměstnavatele k odstraňování rizik.“
Připravovaná změna a připomínky k návrhu zákona
Schválením zákona o úrazovém pojištění byl opuštěn systém odškodňování pracovních úrazů a nemocí z povolání a koncepce náhrad za ztrátu na výdělku, kdy se vycházelo z principu náhrady skutečné škody. Byl zaveden dávkový systém, obdobně jako je tomu v sociálním pojištění.
Hlavní důvody nesouhlasu s celkovou koncepcí zákona jsou následující:
Naše redakce bude problematiku zákona o úrazovém pojištění nadále sledovat. Záznam z konference můžete shlédnout zde.
Zdroj:
Vkládat příspěvky do diskuzí mohou pouze přihlášení uživatelé. Využijte přihlašovací a registrační formulář.
Komentáře
Realita všedního dne