Pracoviště strojvedoucího

Zdroj: 
Na dotaz odpověděla JUDr. Eva Dandová.

Pracuji jako strojvedoucí. Se svou lokomotivou projíždím mj. trať Brno - Kutná Hora. Po příjezdu do Kutné Hory jsem vypřažen od svého vlaku. Poté přejedu na opačnou stranu stanice, kde očekávám příjezd vlaku z opačného směru, který opět odvážím směrem do Brna. Toto čekání probíhá na kolejích, které jsou velice vzdáleny od civilizace. Protože nemohu zcela přerušit práci, využívám dobu čekání na obratný vlak jako tzv. přiměřenou dobu na jídlo a oddech. Až do dnešních dnů jsem mohl v době čekání používat sociální zázemí v objektu tzv. Stavědla A, který je vzdálen od místa stání mé lokomotivy asi 150 m. Tedy, mohl jsem použít toaletu, umýt si ruce, nabrat si pitnou vodu, popřípadě si i ohřát donesené jídlo. Popravdě musím přiznat, že kromě toalety a dobrání pitné vody mohu ostatní úkony provést i na svém hnacím vozidle. Bohužel vlivem "dobré" údržby nynějších vlastníků objektu a vodovodní přípojky došlo k havárii přívodu vody do tohoto objektu. Z tohoto důvodu nelze objekt vytápět a sociální zařízení v něm umístěné je také nepoužitelné Obě firmy moudře rozhodly, že oprava je finančně náročná, takže objekt opustí. Zaměstnancům, kteří měli stanoviště na onom Stavědle A, poskytnou prostory jinde, na nás strojvedoucí však zapomněli. Proto mi v budoucnu nezbyde, než v případě potřeby lokomotivu uzamknout a odebrat se do jiného domečku na nádraží, který je asi kilometr vzdálený, abych tam vykonal vše potřebné. Takže se ptám, zda mohu považovat ono opuštěné Stavědlo A za své pracoviště, či je mým pracovištěm lokomotiva? A hlavně, existuje nějaká "doběhová" vzdálenost či norma pro umístění sociálního zařízení na pracovišti?

Podle § 2 zákona č. 309/2006 Sb., o zajištění dalších podmínek bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, ve znění pozdějších předpisů, platí, že zaměstnavatel je povinen zajistit, aby pracoviště byla prostorově a konstrukčně uspořádána a vybavena tak, aby pracovní podmínky pro zaměstnance z hlediska bezpečnosti a ochrany zdraví při práci odpovídaly bezpečnostním a hygienickým požadavkům na pracovní prostředí a pracoviště. Mimo jiné aby prostory pro osobní hygienu, převlékání, odkládání osobních věcí, odpočinek a stravování zaměstnanců měly stanovené rozměry, provedení a vybavení. Tyto hygienické podmínky pak blíže stanoví nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci. Podle tohoto nařízení platí předně, že prostor určený pro práci musí být zásoben pitnou vodou v množství postačujícím pro potřeby pití zaměstnance a zajištění předlékařské pomoci a teplou tekoucí vodou pro zajištění osobní hygieny zaměstnance.

Dále pak platí, že sanitárním zařízením pracoviště se rozumí šatna, umývárna, sprcha a záchod. Prostor sanitárního zařízení musí mít světlou výšku nejméně 2,30 m; pokud je jeho plocha větší než 30 m2, musí být nejméně 2,50 m. Provedení a vybavení sanitárního zařízení pracoviště musí odpovídat příslušné technické normě upravující požadavky na provedení a vybavení šaten, umýváren a záchodů - ČSN 73 4108 Šatny, umývárny, záchody. Požadavky na výslednou teplotu a výměnu vzduchu v sanitárním zařízení jsou upraveny v příloze č. 10 k tomuto nařízení, tabulce č. 1. Během směny nesmí být výsledná teplota v sanitárním zařízení nižší než teplota uvedená v příloze č. 10 k tomuto nařízení, tabulce č. 1. Nařízení vlády stanoví i počty záchodů v závislosti na počtu zaměstnanců.

Pro vás asi bude nejdůležitější, že nařízení vlády výslovně stanoví, že záchod musí být zajištěn pro zaměstnance tak, aby nebyl od pracoviště vzdálen více než 120 m; při ztíženém přístupu, při nerovnosti povrchu, chůzi do kopce, členitosti přístupové cesty nesmí být vzdálen více než 75 m. Zpravidla se zřizuje jako kabinový splachovací a v každém podlaží, v němž je pracoviště určené pro trvalou práci. Zřizuje se odděleně podle pohlaví; na pracovišti do 5 zaměstnanců celkem lze zřizovat jeden společný záchod. Suchý nebo chemický záchod nelze zřizovat pro pracoviště určené pro trvalou práci, s výjimkou mobilního pracoviště, a pro pracoviště určené k výkonu činnosti epidemiologicky závažné. Záchodová předsíň se zřizuje před místností se záchody a pisoáry. Pisoáry se zřizují v samostatné místnosti nebo společně se záchodovými kabinami. Pro zaměstnance vykonávajícího činnost epidemiologicky závažnou musí být v předsíni záchodu umývadlo s tekoucí teplou vodou podle zákona o ochraně veřejného zdraví, pro ostatní pracoviště umývadlo s tekoucí vodou. U suchého nebo chemického záchodu musí být zajištěny přiměřené podmínky pro umytí rukou zaměstnance.

Proto doporučuji následující postup. Každý zaměstnavatel, tedy i váš, musí mít odborně způsobilou osobu v prevenci rizik, která mu zajišťuje BOZP na pracovišti. Tento tzv. bezpečnostní technik odpovídá za dodržování předpisů v oblasti BOZP a tedy i za dodržování zákona č. 309/2006 Sb. a za dodržování nařízení vlády č. 361/2007 Sb. Proto se nejprve obraťte na něho a upozorněte ho, že na vašem pracovišti nejsou dodržovány výše uvedené zákonné podmínky.  Pokud byste touto cestou nedosáhl nápravy, můžete se obrátit ještě na odborovou organizaci a když byste ani tam neuspěl, tak požádejte bývalou okresní hygienickou stanici (nyní územní pracoviště krajské hygienické stanice), aby provedli v železniční stanici Kutná Hora kontrolu.

Autor článku: 

Nabízíme Vám možnost BEZPLATNÉHO odběru e-mailového zpravodajství

Přehled příspěvků publikovaných na oborovém portálu BOZPinfo zasílaný každý pátek odpoledne

Provozovatel portálu

Výzkumný ústav bezpečnosti práce, v. v. i.
Jeruzalémská 1283/9
110 00 Praha 1

Sociální sítě VÚBP

facebook linkedin instagram buzzsprout twitter youtubepinterest

Kde nás najdete

X

Přihlášení

Zapomněli jste heslo?
zašleme vám nové na váš e-mail