Společně znamená lépe

Zdroj: 

Největší světová kampaň v oblasti BOZP je zpět, a to s novým zaměřením. Kampaň Zdravé pracoviště 2012–2013 nazvaná "Partnerství při prevenci rizik" spočívá v pomoci podnikům, pracovníkům a jejich zástupcům v tom, aby navázali spolupráci a správně řídili rizika, jimž evropští pracovníci čelí.

Proč takovou kampaň potřebujeme? Navzdory pokroku, kterého bylo v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) dosaženo v několika posledních letech, evropští pracovníci stále zbytečně umírají, a to dokonce v tisících. Každý rok zemře v EU následkem úrazu na pracovišti více než pět a půl tisíce lidí. Mnoho dalších tisíc jich zemře v důsledku nemocí z povolání: je to přibližně jeden člověk každé tři a půl minuty. A tato úmrtí představují v celé problematice jen malou část: miliony dalších evropských pracovníků musí žít s následky úrazů na pracovišti nebo s dlouhodobě poškozeným zdravím v důsledku své práce.

Můžeme se pokusit vypočítat ekonomický dopad této situace - myslíme si, že úrazy na pracovišti a nemoci z povolání stojí EU jako celek přibližně 4 % celkového HDP, což představuje 490 miliard eur ročně. V tom však není zohledněna lidská cena, kterou číslem vyjádřit nelze. Víme však, že většině těchto úrazů a případů nemocí z povolání můžeme předcházet. A zásady prevence rizik jsou jasné a dobře známé.

Prevence rizik je skutečně ústředním bodem našeho postoje, jaký v Evropě zaujímáme k zachování bezpečnosti a zdraví pracovníků. Podívejte se na evropské právní předpisy z oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví a uvidíte význam prevence rizik a závazky, které zaměstnavatelé musí plnit a které jsou znovu a znovu zdůrazňovány. Nestačí však jen přijímat zákony, které lidem říkají, co musí dělat. Musíme rovněž zajistit, aby si zaměstnavatelé a zaměstnanci byli více vědomi svých povinností, a musíme pochopit, že rizikům budeme předcházet nejlépe, pokud budeme spolupracovat. Proto se v naší nové kampani zaměřujeme na prevenci rizik a přínosy spolupráce při její realizaci.

Podle evropských právních předpisů nesou prvořadou odpovědnost za zachování bezpečnosti pracovníků manažeři a organizace, které řídí. V této oblasti je životně důležité dobré vedení. Víme ale také, že prevence rizik funguje nejlépe, pokud manažeři do procesu zapojí své pracovní síly. Pracovníci často znají svá pracoviště a možná rizika při práci v nich nejlépe a obecně to jsou lidé, kteří budou provádět všechny potřebné změny.

Z našeho výzkumu víme, že bez ohledu na velikost organizace je pro úspěšné řízení bezpečnosti a ochrany zdraví zásadní vedení a aktivní účast pracovníků. Součástí našeho vlastního Evropského průzkumu podniků na téma nových a vznikajících rizik (průzkum ESENER) byly rozhovory s přibližně 36 000 manažery a zástupci pracovníků. Díky tomuto průzkumu jsme si udělali představu o tom, jak jsou bezpečnost a ochrana zdraví v současnosti řízeny na evropských pracovištích (www.esener.eu). Průzkum ESENER jasně ukazuje, že podniky, které se řádně angažují v oblasti BOZP od úrovně vedení a mají rovněž vysokou úroveň zastoupení pracovníků, budou mít s vyšší pravděpodobností zavedenu náležitou strategii bezpečnosti a ochrany zdraví - a to až v desetkrát větší míře. Pracujeme mnohem lépe, když pracujeme společně.

Pokud chceme najít dobrý příklad toho, jak správně funguje, když zaměstnavatelé a zaměstnanci spolupracují v oblasti BOZP, stačí se podívat na výstavbu olympijského parku a stadionu pro Olympijské hry 2012 v Londýně. Jednalo se o největší projekt výstavby infrastruktury v Evropě s přibližně 36 000 zaměstnanci a dodavateli z řad velkých nadnárodních společností i z řad malých a středních podniků. V průběhu celého projektu však byl kladen reálný důraz na zapojení pracovníků a jejich zpětnou vazbu. Jedná se o první Olympijské hry, kdy při stavbě olympijského stadionu nedošlo k žádnému úmrtí. A celkově byla úrazovost přibližně stejná jako ve všech ostatních odvětvích Velké Británie, nejen ve stavebnictví.

Ústředním úkolem kampaně Zdravé pracoviště, kterou jsme zahájili v dubnu, je povzbuzovat vedoucí pracovníky a vrcholové manažery, aby předvedli správné vedení tím, že se budou angažovat ve snižování rizik a pobízet pracovníky a jejich zástupce ke spolupráci s manažery při snižování těchto rizik.

Naše opakované kampaně Zdravé pracoviště ale uspějí pouze v případě, že se dostanou na pracoviště v celé Evropě. Jsme malá agentura a víme, že toho nemůžeme dosáhnout sami. Proto v této kampani budeme čerpat ze všech svých zkušeností s prací s našimi sítěmi partnerů: například s našimi kontaktními místy, která jsou vnitrostátními zástupci pro bezpečnost a ochranu zdraví v členských státech EU. Se sítí Enterprise Europe Network, která je důležitým mostem k malým a středním podnikům Evropy a s níž spolupracujeme již od roku 2009, a díky tomu máme zajištěnu cestu k malým a středním podnikům s důležitými zprávami o BOZP. A s našimi oficiálními evropskými partnery kampaně, kterými jsou velké celoevropské organizace, které budou pracovat se svými dodavatelskými řetězci a sítěmi na šíření sdělení naší kampaně.

V této kampani se ovšem snažíme k účasti podnítit organizace všech velikostí. Prostřednictvím informací a propagačních materiálů, které na naší internetové stránce zpřístupňujeme bezplatně ve 24 jazycích, může pomoci šířit a propagovat naše sdělení i ta nejmenší organizace. Organizace mohou pořádat své vlastní osvětové akce a aktivity: mnoho organizací se rozhodne, že tak učiní během Evropského týdne bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, který se koná v říjnu každého roku. A mohou se také zúčastnit naší soutěže Ceny za správnou praxi, která oceňuje různě velké organizace, jež nalezly inovativní způsoby v prosazování bezpečnosti a ochrany zdraví.

Díky výsledkům našeho nedávného celoevropského průzkumu veřejného mínění o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci máme dobrý důvod si myslet, že kampaň bude úspěšná, jelikož se zdá, že manažeři jsou vnímaví vůči nápadům na zlepšení. Průzkum veřejného mínění, který provedla organizace Ipsos MORI a ve kterém bylo dotazováno 35 000 lidí, ukazuje, že většina pracovníků v EU je přesvědčena, že pokud nadřízeného informují o nějakém problému v souvislosti s bezpečností a ochranou zdraví, bude tento problém řešen (http://osha.europa.eu/en/safety-health-in-figures).

Důvody pro optimismus máme též, pokud jde o naši schopnost kontaktovat pracovníky v celé Evropě se sděleními o důležitosti BOZP. Náš průzkum veřejného mínění zjistil, že většina Evropanů má za to, že jsou o bezpečnosti a ochraně zdraví na pracovišti informováni dobře, a že téměř čtvrtina se domnívá, že je „informována velmi dobře“, což představuje nárůst oproti údaji z našeho předchozího evropského průzkumu veřejného mínění. V tomto ohledu jsou však velké rozdíly mezi členskými státy EU a klíčovým cílem naší kampaně je sdílet správnou praxi při prevenci rizik mezi společnostmi všech velikostí a ze všech odvětví bez ohledu na to, kde v EU působí.

V současné komplikované ekonomické situaci vysílá naše kampaň Zdravé pracoviště důrazné sdělení organizacím o hodnotě, jakou má časová a materiální investice do prevence rizik. Důkaz je jasný: investice do BOZP se vyplatí. Snižuje absentérství a fluktuaci pracovníků, zvyšuje morálku mezi zaměstnanci a zvyšuje produktivitu. Díky společné práci při prevenci rizik jsou podniky konkurenceschopnější.

Více informací o kampani najdete na stránce www.healthy-workplaces.eu.

Autor článku: 

Nabízíme Vám možnost BEZPLATNÉHO odběru e-mailového zpravodajství

Přehled příspěvků publikovaných na oborovém portálu BOZPinfo zasílaný každý pátek odpoledne

Provozovatel portálu

Výzkumný ústav bezpečnosti práce, v. v. i.
Jeruzalémská 1283/9
110 00 Praha 1

Sociální sítě VÚBP

facebook linkedin instagram buzzsprout twitter youtubepinterest

Kde nás najdete

X

Přihlášení

Zapomněli jste heslo?
zašleme vám nové na váš e-mail